Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 21:58

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppgradering även hemma hos mig
InläggPostat: 05 okt 2011 21:26 

Som topic redan beskriver kan jag nog berätta att det (äntligen) blev uppgradering på hårdvaran även hemma hos mig. Efter många om och men, så satsade jag på att köpa en ny förstärkare, en Denon pma-710ae. Det behövdes verkligen då den gamla, slitna och skitiga hemmabioreceivern Pioneer har börjat krångla mer och mer och att jag mindre och mindre hade användning av den (filmer). Budgeten styrde vad som skulle köpas (jag är än så länge enda inkomstkälla i vår familj av oss tre) men jag måste säga att jag är enormt nöjd med ljudet i den. Den är varm, härlig och fyllig.
Nästa projekt är högtalare som jag tänker bygga själv. Just nu kör jag med Genexxa och det är ingen fel på dessa men de är enorma till storleken och jag börjar tröttna på dem (frugan jublade när jag sa detta) och vill helst bygga något själv och åtminstone börja med högtalare. Sedan ca 11 år tillbaka har jag fått lådor från min mamma som då jobbade på en högtalarfabrik som i sin tur gjorde lådor till B&W. Dessa skulle sitta i deras Nautilus serien, fick en väldigt lindrigt jack någonstans på sidan som man inte ens märker om man inte vet att den finns och så skulle de skrotas. Morsan frågade om hon fick ta med sig dessa hem och vips, var de och samlade damm någonstans hemma hos föräldrar.
Jag tänkte satsa på delar från hifikit.se och även i detta fallet får budgeten styra men till humana gränser för öron. Om det finns någon som kan ge en och annan tips angående högtalarbygge - tar jag gärna emot sådan.

Inläggsrubrik: Re: Uppgradering även hemma hos mig
InläggPostat: 09 okt 2011 12:11 

Dina högtalarfunderingar låter spännande, jag har också funderat på att bygga något i högtalarväg men än så länge har det fallit på tidsbrist...

http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=150939

Där bör du kunna hitta något matnyttigt. Det finns länkar till var man hittar billiga högtalardelar, tyvärr blir frakten rätt dyr, men kanske kan det bli någorlunda acceptabelt om man håller sig till att köpa filterdelar och diskantelement?

Du får hålla oss underrrättade om hur det går med bygget.

InläggPostat: 14 okt 2011 12:46 

Tackar för ditt tips Bolstersork.

InläggPostat: 15 nov 2011 13:24 
Användarvisningsbild

Jag ser fram mot att se vad du hittar på med nautiluslådorna! De är ju riktiga praktbyggen, så du har ju all världens möjligheter att bli sittandes med riktigt fina högisar!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]