Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 21:52

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips på spelare
InläggPostat: 27 apr 2010 16:06 

Hej Min nuvarande spelare slängde in handduken för en stund sedan och jag behöver därför köpa en ny, någon som har tips på en bra billig spelare för kanske max 1500 kr, med tanke på min övriga utrustning så är det ingen ide att köpa en dyrare. är dessutom student så har inte så mycket stålar att spendera.

Inläggsrubrik: Re: Tips på spelare
InläggPostat: 27 apr 2010 20:22 
Användarvisningsbild

Det finns ju hur mycket som helst! Mitt enklaste tips är nog ändå att köpa något gammalt från sjuttiotalet. Ledorden är träplint och hög massa! Med de kriterierna uppfyllda tillsammans med en tonarm i bra skick blir det sällan dåligt. Det är av yttersta vikt att armen är ordentlig och inte en sådan "näst intill integrerad" av plast i plinten som det ofta var på billiga åttiotalsspelare! Finns det 500-600 kronor över så kan man uppgradera till en Audio Technica AT-95 pickup så borde det låta riktigt bra. Några tips på spelare:

Pioneer PL-12D
Pioneer PL-115D
Sonab S85
Luxman PD284
Thoréns TD 165, TD166

Det finns naturligtvis massvis med fler exempel, dessa var bara några jag kom på just nu. Håll oss gärna uppdaterade hur det går!

Kolla även www.vinylengine.com

InläggPostat: 28 apr 2010 19:22 
Användarvisningsbild

Jag har köpt den här.
Kanske lite över din budget - men jag har absolut inga problem med denna sittandes i min NAD-stärkare.

Argon TT-1 (2698:-)
http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... _svart.htm

InläggPostat: 02 maj 2010 18:38 

Sådär nu har jag handlat ny spelare, blev en Pioneer PL 130, den är antagligen från 80 talet, men tycker den känns bra ändå, spelar bättre än min gamla i alla fall, tror dock att jag kommer att byta upp mig senare men först är det ny förstärkare och nya högtalare som gäller. Anledningen till att det blev en Pioneer PL 130 är att jag fick den väldigt billigt, ynka 125 kr på rödakorset.

InläggPostat: 11 maj 2010 18:01 

sprang på en sonab s85 i lördags för bara 300 kr, var inte mycket att tveka på, det satt en ortofon om pick up på, som känns helt ok, dock ska det sägas att jag kan väldigt lite om det här, har mest koncentrat mig på skivorna innan men det börjar bli dags att se över prylarna nu också. Jag har en fråga angående nåltryck hur vet jag vilket som är rätt? som det är nu har jag bara chansat.

InläggPostat: 11 maj 2010 18:30 
Användarvisningsbild

lilleper86 skrev:
sprang på en sonab s85...
...Jag har en fråga angående nåltryck hur vet jag vilket som är rätt? som det är nu har jag bara chansat.

En mycket snygg spelare!
Angående nåltrycket ska du få ett dumt svar på en inte alls dum fråga: Du ska ha det nåltryck som får det att låta så bra som möjligt. I realiteten så innebär det någonstans mellan 1,5-2,0 gram för de flesta mm-pickuper skulle jag gissa. En tumregel jag har hört från olika håll är att lägga sig i det angivna nåltrycksspannets övre del. Du kan säkert hitta rekommenderat nåltryck för din pickup på internet. Är det en OM-5 eller OM-10 eller något sådant?

InläggPostat: 11 maj 2010 18:49 

Det är en om - 5 tror jag, problemet med nåltrycket är att den där markeringen som ska tala om hur mycket jag har inte sitter fast så jag vet inte hur mycket det är, men det finns inga risker med att ha för mycket tryck på nålen? tänkte om det sliter på skivor eller nål, som sagt är nybörjare på det här, har haft en billig skräp lenco innan.

InläggPostat: 11 maj 2010 20:07 
Användarvisningsbild

Jag har för mig att Opethic här på forumet har eller har haft en S85. PMa honom!
Genrellt sett är det värre med alldeles för lågt nåltryck än för mycket. Då kan nålen studsa i spåret och skada det, vilket är troligare än att man sliter sönder det pga för högt nåltryck.

Tills du vet säkert vad som gäller skulle jag skruva ut motvikten så att tonarmen kan balansera i jämvikt över lagret, som en balansvåg. Då har du noll gram nåltryck. Sedan vrider du motvikten så att den skruvas mot lagret för att succesivt öka nåltrycket. På min Rega RB250-arm motsvarar ett varv på vikten 1,0 gram på nålen. Jag kan tänka mig att det är ett liknande förhållande på din.

InläggPostat: 11 maj 2010 20:27 

Tack för hjälpen ska prova att göra så, som det är nu har jag vikten nästan helt inskruvad och det låter fint, men som sagt ska testa din metod, återkommer med resultat senare.

InläggPostat: 11 maj 2010 21:24 

har testat din metod nu, läste också lite på svalanders hemsida, såg också när jag höll på att mitt pick up skal är bytt till ett från pionerr istället, detta verkar vara lättare än original för balansen kommer först när vikten är ganska långt in. läste svalanders tips, ställ in vikten med ögat, och enligt den verkar det vara ganska bra vikt nu något låg kanske, enligt hans tips så skulle nålen tryckas ner halvvägs men det gör den inte riktigt på min men den åker ner hyffsat i alla fall. om jag skulle behöva ett högre tryck hur gör jag då? kan man lägga på mer vikt framme vid pu:n ?

InläggPostat: 11 maj 2010 21:38 
Användarvisningsbild

Det går ju att lägga på lite massa längst fram på armen. Bara man håller koll på trycket genom att leta reda på det nya jämviktsläge, så det inte blir alldeles för mycket tryck!

Låter det bra då?

InläggPostat: 11 maj 2010 21:44 

Jag lossade skalan som satt på vikten, och på så vis kunde jag skjuta vikten en bit längre fram, så nu fjädrar det mer i nålen, jag tycker det låter bra, men är bara rädd att få för lågt tryck och på så vis slita på skivorna i onödan.

InläggPostat: 11 maj 2010 21:45 

Jag lossade skalan som satt på vikten, och på så vis kunde jag skjuta vikten en bit längre fram, så nu fjädrar det mer i nålen, jag tycker det låter bra, men är bara rädd att få för lågt tryck och på så vis slita på skivorna i onödan.

InläggPostat: 11 maj 2010 21:49 
Användarvisningsbild

Grattis till en bra/prisvärd spelare!
Jag har som sagt en likadan, och enda felet (förutom att armen suger, det går varken att justera antiskateing el. VTA) med den är väl att lagret är slut - Rumble är inte kul att höra på!

Jag tycker att Gurra beskrev nålviktsjusteringen bra - få först armen att hänga "i våg", nollställ skalan och vrid sedan in vikten till ca. 2.

InläggPostat: 11 maj 2010 22:13 

när nålen är i våg så är vikten nästen hela vägen inne när jag vrider så kommer jag till ca 1,5 och så tar det stop, jag hittade på nätet att rekomenderat tryck för min nål är 1.75 så jag borde vara ganska nära och jag tycker det låter bra, tror ni att jag utsätter mina skivor för onödigt slitage genom att ha det på detta viset? eller ska jag försöka bygga på vikt på tonarmen? för att kunna få högre tryck?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa