Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 21:31

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: RIAAt funkar ej. FRUSTRATION!
InläggPostat: 25 apr 2010 17:27 
Användarvisningsbild

Provar här med... Skrev på ett mer hifi-inriktat forum, men jag testar på min egen bakgård också. Som nybliven tomtägare så är jag HELT övertygad om att mitt gräs är det allra grönaste!

Citera:
Hej!

Jag är i slutfasen av min flytt. Glädjen är naturligtvis stor när man ska sätta ihop stereon, men först är RIAAt mer eller mindre försvunnet i allt stök. När jag hittar det efter en vecka så är naturligtvis transformatorn till den lilla asken med elektronik försvunnen. Arg som ett bi sätter jag mig i bilen och kör till närmaste Clas Ohlsson för att köpa en universaltrafo som täcker in de erfoderliga 12V och 0,5A som det står på RIAAt. Glad hittar jag ett med en uppsjö olika kontakter varav en faktiskt passar mycket bra i sin kontakt bak på förstärkaren. Den blå lysdioden på fronten lyser, men det kommer likförbannat inget ljud när jag kopplar ihop grejjorna och startar svarven.

Min fråga till er alla är: vad göra?

RIAAt i fråga är ett Cambridge Audio 640P. Vill inte sitta en vecka till utan vinyl. Särskilt inte som lasern i CDn är helslut så att det inte går att lyssna på CD heller!

Senast redigerad av Gurra 27 apr 2010 20:41, redigerad totalt 1 gång.
Bytt en felaktig bokstav i rubriken

Inläggsrubrik: Re: RIAAf funkar ej. FRUSTRATION!
InläggPostat: 26 apr 2010 19:44 
Användarvisningsbild

Så! Nu funkar det =)

InläggPostat: 27 apr 2010 20:06 

Kul att det funkar men varför har du en förstärkare som du inte kan koppla en vinylspelare till? Lyssnar man seriöst på vinyl verkar det lite märkligt. Speciellt med tanke på att allt jag läst om dessa små RIAA grejer för rimliga pengar är negativt. Brum o grejer som biljud och att det inte allmänt blir nå bra ljud. Funderar på att köpa ny förtärkare och tittade runt lite och fann då att det inte verkar speciellt svårt att hitta klassiska förstärkare med grammofonkontakter. Fast det är klart, vill man ha dessa som är redo för hemmabio och 5.1 ljud etc var det ju knepigare. Menar inte att besserwissa på nåt sätt utan blev bara nyfiken.

InläggPostat: 27 apr 2010 20:39 
Användarvisningsbild

Ingen fara, men någon hemmabioreceiver med drösvis med kanaler och finnesser är det inte tal om. Den har inte ens fjärrkontroll! Det är en Copland CSA-8. Den är från CDns guldålder då vinyl inte var särskilt hett, så därför saknas Phonosteg. Ska man dessutom ha MC-ingång så är det ju inte fullt lika vanligt.

Lite att läsa: Crime free, this Copland
Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]