Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 21:19

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: P5:s stereo
InläggPostat: 03 mar 2008 23:38 
Användarvisningsbild

Jag ska följa andra medlemmars goda exempel och lägga ut lite bilder på min anläggning. Följande utrustning äger jag:

Linn LP12 med Ittok LVII, Adikt, Valhalla och Trampolin
Dynavector P-75 MkII MM/MC RIAA
Primare A30.1 Integrerad förstärkare

Sonab/Carlsson OA-14 vita med B65 oa II
Sonab/Carlsson OA-14 teak
Sonab/Carlsson OA-12 valnöt
Sonab/Carlsson OA-12 teak

Min första spelare var en Rega P5 som jag köpte strax efter att jag tagit ut mina examensbevis från universitetet. En slags belöning kanske man kan kalla det. Jag var väldigt nöjd med denna och dessutom var den vacker att se på. När jag köpte min Linn LP12 i februari 2008 blev den överflödig och nu är den såld.

Bild
Den observante ser här att den tredje, främre skruven som håller pickupen vid tonarmen saknas. Detta beror på att jag vid detta tillfälle testade Baerwald-metoden och var således tvungen att släppa den främre skruven för att kunna öka överhänget. Idag kör jag ånyo på Stevenson, vilken är den metod som Rega normalt sett använder sig av.

När Gurra (Admin) köpte en Thorens TD150 i beståndsdelar av mig och byggde ihop till en riktigt läcker LP12-lookalike, kände jag mig hotad. Jag köpte därför denna fina spelare:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den låter som förväntat; Luftigt och musikaliskt med framträdande detaljer. Nästa steg är att låta Kalle på High fidelity ta en titt på den och byta alla slitdelar. I dagsläget upplever jag en viss obalans mellan kanalerna, så en service är nog inte fel. Eventuellt ska jag låta uppgradera den med nytt tonarmskablage på samma gång, men detta kostar 4000 SEK så jag är lite skeptisk. Någon måtta får det vara (?) och den låter tillräckligt bra ändå. ;)

Fortsättning följer.

Senast redigerad av P5 20 nov 2008 00:19, redigerad totalt 12 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 mar 2008 09:48 
Site Admin
Användarvisningsbild

Snyggt. Armen på P5:an (RB700?) är bra mycket häftigare än den på P2:an, RB250.

Ser fram mot lite bilder på LP12an och gärna lite på de olika högisarna också faktiskt.

Edit:

Snygg uppdatering och formulering!

Senast redigerad av Admin 04 mar 2008 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 mar 2008 10:39 
Användarvisningsbild

God morgon P5!

Vilken spelare spelar Du mest på LP 12án eller Regan?
Jag har sedan 1983 en mycket välspelande TD 160 Super med SME III arm. KOm för en tid sedan över en Ariston Q-deck som jag tänk ha som reserv men upplever att den bara står och samlar damm. Jag tror uppriktigt inte att Thorenaren kommer att svika mig.
Vad kan det vara för värde på en Aristonsvarven tro?

Arrangör av SWEETSPOT 2012
Sveriges mest centrala hifi och skivmässa
http://www.sweet-spot.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 mar 2008 20:03 
Användarvisningsbild

Vovven skrev:
God morgon P5!
Vilken spelare spelar Du mest på LP 12án eller Regan?
Jag har sedan 1983 en mycket välspelande TD 160 Super med SME III arm. KOm för en tid sedan över en Ariston Q-deck som jag tänk ha som reserv men upplever att den bara står och samlar damm. Jag tror uppriktigt inte att Thorenaren kommer att svika mig.
Vad kan det vara för värde på en Aristonsvarven tro?

God kväll!
Jag spelar just nu på Regan eftersom jag experimenterar lite med vinklar, nåltryck och bias. Tolvan låter i mina öron bättre, men det är ingen kosmisk skillnad. Faktum är att de låter så pass olika att det blir som att jämföra äpplen och päron. Jag skulle tro att det är en smaksak vilken man gillar mest. Regan låter ganska dämpat och tight i de lägre registren, men inte så luftigt i de övre. Tolvan är mer klar, men jag upplever den lite klen i basregistret jmf med Regan.

Kanske är det samma sak med dina svarvar? Den ena har ju design som en tolva med flytande chassi medan den andra är uppbyggd med liknande princip som Regas spelare (?). Värdet på Ariston-svarven kan jag tyvärr inte uttala mig om.

MVH
Carl

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09 mar 2008 13:38 
Användarvisningsbild

Här kommer en bild på min förstärkare. Det är en Primare A30.1 integrerad förstärkare på 2*100W i 8 Ohm. För er som inte vet är Primare ett svenskt/danskt företag med verksamhet i Växjö. A30.1 var Primares flaggskepp bland integrerade förstärkare. Den är idag ersatt av en snarlik produkt med beteckningen I30.

Bild

Den är riktigt massiv och gediget byggd samt att designen tilltalar mig väldigt mycket. Dessutom låter den bra, vilket kan anses som ett plus i sammanhanget.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 19 mar 2008 18:51 
Användarvisningsbild

Finfina grejer P5! En LP-12 ska jag köpa när jag blir rik.

mvh

Falkis

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 mar 2008 00:12 
Användarvisningsbild

Tack!

Ja, jag skulle nog rekommendera en LP12, även om det finns många andra bra spelare för samma pengar där ute. Man får väl prova sig fram vad man gillar bäst, för två bra spelare kan verkligen låta olika.

På inköpslistan står nu nytt RIAA och ny pickup till P5:an (eller till LP12:an, så flyttar jag över Adikten till P5). Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge, och då uppdaterar jag tråden igen.

MVH
Carl

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 15 jul 2008 00:32 
Användarvisningsbild

Så har jag äntligen modifierat min Rega P5 och fått den som jag vill. Det blev en ny lagerdel med snävare toleranser och safirlager, en ny motvikt och en ny skivtallrik i akryl. Pickupen blev en Audio-Technica AT-OC9ML/II, dvs en sådan som Gurra har. Min P5 låter nu betydligt bättre än innan och slår faktiskt min LP12 på fingrarna (Linnisterna får ursäkta, men så är det). Här kommer i alla fall en kort presentation av min modifierade P5:

Bild
P5:an som den har sett ut sedan jag köpte den.

Bild
P5:an med ny lagerdel, ny platta, ny motvikt och ny pickup.

Bild
Audio Technica AT-OC9ML/II.

Bild
Den nya motvikten.

Bild
Den nya lagerdelen är i aluminium och har en spindel i rostfritt stål. Lagerytan är safir och stålkulan är utbytt mot rubin.

Bild
Spelaren blev mycket snyggare med de nya uppgraderingarna.

Bild
Det RIAA-steg jag använder. Tyvärr är det behäftat med ett irriterande jordfel, men det kommer Clearaudio att åtgärda.

MVH
Carl

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 aug 2008 15:08 
Användarvisningsbild

nice, väldigt nice. übernice sås att säga. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 13 aug 2008 22:03 

Ja, p5:an blev verkligen riktigt fin. Har dock inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om den nya motvikten, estetiskt sett.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 16 aug 2008 21:32 
Användarvisningsbild

Kul med positiva kommentarer. :)

Angående motvikten så kan man ju diskutera om den är estetiskt korrekt eller ej. Egentligen är nog en vanlig motvikt snyggare, men inte lika ball.

Spelaren låter jäkligt bra nu i alla fall, vilket är huvudsaken. Mitt RIAA-steg har kommit tillbaka från reparation från Clearaudio och har inte jordfelsproblematiken längre. Man blir på riktigt bra humör när man sätter sig ner och lyssnar på musik.

Linn-spelaren har nu hamnat i garderoben där den kommer att stanna tills jag känner att jag vill lägga ut pengar på den. Planerna är ny tonarmskabel, ny pickup och eventuellt en motorstyrning. Och så en service på detta förstås - den är i dagsläget helt åt helvete inställd.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 aug 2008 15:22 

Kul att du fått tillbaka riaan. Dom var hyffsat snabba tyskarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 17 aug 2008 19:52 
Användarvisningsbild

Lazyboy skrev:
Kul att du fått tillbaka riaan. Dom var hyffsat snabba tyskarna.

Jo, de var riktigt snabba. Jag vet inte vad de har gjort med det. Skickade några mail under resans gång för att få reda på status i ärendet, men svar uteblev och en vacker dag så landade det en avi i brevlådan. De verkar inte så talföra de där tyskarna, men jag är ändå grymt nöjd med servicen. Mitt exemplar är tillverkat 2004, så garantin hade gått ut. Trots detta blev reparationen gratis och det enda jag betalade var frakten ner.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 18 aug 2008 18:42 

Helt lysande service måste jag säga. Man blir ju helt klart sugen på en clearaudiospelare. En performace vore trevlig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 20 nov 2008 00:22 
Användarvisningsbild

Nu är P5:an avyttrad. Jag tänker dock fortsätta behålla mitt namn här på forumet. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa