När jag köpte min skivspelare så var det en kompromiss (är det väl nästan alltid när vi som inte är miljonärer köper prylar).
Jag hade varit utan vinylen i ca. 12 år och var osäker på om det var något att ha. Dessutom så har jag ju två små busfrön som gärna pillrar på pappas leksaker - det fick inte bli för dyrt med andra ord.
Blocket finkammades i säkert ett år, många fina spelare hittades men det var alltid något fel - "Nej den är såld", "Nej jag skickar inte, du får komma till Jokkmokk och hämta", "Den fungerar inte, men det fixar du enkelt bla bla"...
Till slut så hittade jag en skitbillig Sonab 85S som faktiskt fanns hos en gammal farbror i grannbyn - vilken flax!
Spelaren, som är ifrån 70-talets andra halva, var i mycket gott skick.
400 kr senare så insåg jag att min
moderna förstärkare saknade lämplig ingång... släpade fram en gammal H/K-stärkare av samma årgång som skivspelaren och kopplade in - det funkar, jippi!
Slängde iväg ett mejl till Josef Svalander, ny rem och ett billigt men bra RIAA efterfrågades liksom en ny pickup.
Jag bad nästan om ursäkt för att jag störde Josef med en sådan billigt skitspelare som en gammal Sonab, men han menade på att om den var i bra skick så var det en mycket bra spelare som det nog krävdes många tusenlappar för att slå på fingrarna med en ny
modern spelare
Jag bytte ut kontakterna och monterade spikes (vet inte om det är det bästa men jag hade sådana låg och skräpade) och med ny PU så låter det fantastiskt bra!
Jag var helnöjd, men av jag vill alltid ha något som är bättre så det kommer fler
moddningar framöver