Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 21:17

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: opethic's grejor
InläggPostat: 12 nov 2008 09:00 
Användarvisningsbild

Jag har ju inte presenterat min anläggning.
Inte för att jag är sådär överdrivet intresserad av hifi.
Jag köper HIFI & Musik ibland, besöker gärna butiker som säljer hifi, jag är tom. medlem på hififorum.nu men det är musiken som är viktigast - inte grejorna.

För ett tag sedan så var jag övertygad om att jag faktiskt var något av en hifi-nörd och att dyra prylar var vägen till ljudhimlen.
Men nu har jag faktiskt insett att min musiksmak sätter gränser, riktigt dyra prylar och särskilt högtalare kan sabba hela känslan om de låter för vasst och analytiskt. Det är dynamik som gäller.
Kortfattat: "stampa-takten-faktorn" slår "rent och klart hifi-ljud med spikrak frekvensgång"

Nåja, mina prylar idag är:
CD: Sony CDP-XB 930 QS
Slutsteg: Inter M R500 plus
Försteg/RIAA: TOP-A (DIY)
Vinyl: Sonab 85S (med en Empire 2000 PU)
Speakers: ELAC FS 137 JET
Sub: Cervin Vega 12" (CVLSW12 tror jag den heter, är osäker)

Min lilla vinylhörna som det såg ut för ca. fem år sedan
Bild

Senast redigerad av opethic 28 okt 2011 12:15, redigerad totalt 3 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 nov 2008 09:22 
Användarvisningsbild

Jag tycker att din svarv hör till de absolut snyggaste spelarna i kategorin "sånt som faktiskt kan hittas billigt"! Den känns redigt tung och gedigen och jag skulle tro att den säkert håller vad det visuella intrycket lovar!
Man behöver inte så jäkla fancy grejjor, även om jag själv har en del relativt dyra prylar. Det viktigaste är som du säger det som finns på skivorna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 nov 2008 09:52 
Användarvisningsbild

När jag köpte min skivspelare så var det en kompromiss (är det väl nästan alltid när vi som inte är miljonärer köper prylar).
Jag hade varit utan vinylen i ca. 12 år och var osäker på om det var något att ha. Dessutom så har jag ju två små busfrön som gärna pillrar på pappas leksaker - det fick inte bli för dyrt med andra ord.
Blocket finkammades i säkert ett år, många fina spelare hittades men det var alltid något fel - "Nej den är såld", "Nej jag skickar inte, du får komma till Jokkmokk och hämta", "Den fungerar inte, men det fixar du enkelt bla bla"...

Till slut så hittade jag en skitbillig Sonab 85S som faktiskt fanns hos en gammal farbror i grannbyn - vilken flax!
Spelaren, som är ifrån 70-talets andra halva, var i mycket gott skick.
400 kr senare så insåg jag att min moderna förstärkare saknade lämplig ingång... släpade fram en gammal H/K-stärkare av samma årgång som skivspelaren och kopplade in - det funkar, jippi!

Slängde iväg ett mejl till Josef Svalander, ny rem och ett billigt men bra RIAA efterfrågades liksom en ny pickup.
Jag bad nästan om ursäkt för att jag störde Josef med en sådan billigt skitspelare som en gammal Sonab, men han menade på att om den var i bra skick så var det en mycket bra spelare som det nog krävdes många tusenlappar för att slå på fingrarna med en ny modern spelare
:shock:
Jag bytte ut kontakterna och monterade spikes (vet inte om det är det bästa men jag hade sådana låg och skräpade) och med ny PU så låter det fantastiskt bra!
Jag var helnöjd, men av jag vill alltid ha något som är bättre så det kommer fler moddningar framöver :D

Inläggsrubrik: Re: opethic's grejor
InläggPostat: 09 okt 2009 11:10 
Användarvisningsbild

Jag skulle ju inte köpa några nya grejor än på ett tag... :oops:

Men när man har chansen att göra begagnat-fynd så måste man ta den - sådan är lagen :lol:

I somras så köpte jag dessa underbara högtalare (tänker då på ljudet, inte utseendet):
ELAC FS137 Jet (till vänster, den andra är en gammelburk från Audio Pro)

Bild

Rent och fint ljud - och framför allt...
.. de tre viktigaste egenskaperna högtalare ska ha, i mitt tycke:

*Dynamik - underbart! :D
*Ren men ändå len diskant, aldrig vass och överanalytisk :D
*Det går bra att spela riktigt högt utan att det låter illa :D

InläggPostat: 09 okt 2009 14:27 

Var har du skaffat de där vinylbackarna? Snygga tycker jag.

InläggPostat: 09 okt 2009 16:59 
Användarvisningsbild

mötley skrev:
Var har du skaffat de där vinylbackarna? Snygga tycker jag.

Ja de är både snygga, billiga och bra - inköpta på IKEA, minns dock ej vad de heter...
Hyllan har jag gjort själv, jag har även monterat på små hjul på backarna :D

InläggPostat: 09 okt 2009 17:20 

Tack för det, hoppas de finns kvar. Behöver just nu bara en, då min Expedithylla börjar bli för full.

InläggPostat: 09 okt 2009 17:36 
Användarvisningsbild

mötley skrev:
Tack för det, hoppas de finns kvar. Behöver just nu bara en, då min Expedithylla börjar bli för full.

Dom säljs parvis :wink:

InläggPostat: 11 okt 2009 11:25 
Användarvisningsbild

Hej!

Vilken fin anläggning du har. Egentligen tror jag inte att det behövs just mer än det du har för att kunna njuta av musik på en hög nivå, men mycket vill ha mer. Välljud per krona blir i alla fall ganska svårslaget.

En liten fråga bara, har du monterat spikes på vinylspelaren? Det finns otaliga diskussioner om spikes vara eller inte vara i högtalarsammanhang, men i just fallet skivspelare hade ett par SD-fötter under spelaren känts bättre.

InläggPostat: 11 okt 2009 14:17 
P5 skrev:
En liten fråga bara, har du monterat spikes på vinylspelaren? Det finns otaliga diskussioner om spikes vara eller inte vara i högtalarsammanhang, men i just fallet skivspelare hade ett par SD-fötter under spelaren känts bättre.

Vinyl eller spikes är ett ständigt trätoämne :-)
Det bästa är nog att lyssna helt enkelt. Utan att veta och med kanske lite grov generalisering så skulle jag förmoda att en stumt upphängd spelare (typ Rega) mår bäst av mjuka kuddar medan en mjukt fjädrande innerchassi kanske fungerar bättre med spikes. Annars blandar man två olika fjädringssystem med kanske mindre lyckat resultat. Nu är ju typ en Rega också fjädrande men mycket styvare (allt går att böja på, det är bara fråga om kraft och frekvens...) men då ligger i alla fall inte resonanserna i samma härad.

Men som sagt, det är nog bäst att lyssna.

/ B

InläggPostat: 12 okt 2009 07:14 
Användarvisningsbild

Tack P5 :D
Ja, jag har nog grejor som är väldigt mycket "bra ljud för pengarna" - och det är en stor del av hela poängen tycker jag.
Men som sagt, det kan alltid bli bättre - ny sub och ny skivspelare står närmast på önskelistan, och lite nya kablar.

Ang. spikes eller ej på skivspelaren - jag hade dessa låg så jag monterade dom pga. att originalfötterna kändes kass.
Vad som är det optimala vete sjutton, jag har använt spikes och SoundCare SuperSpikes på högtalare med positivt resultat.
Men när det gäller skivspelare så är ju problemet omvänt mot högtalare (som man ju vill undvika att de genererar vibrationer i rummet, skivspelare vill man ju ska isoleras från vibrationer i rummet)

Jag tror jag gör så här i framtiden:
Högtalare: SoundCare SuperSpikes
Skivspelare: Vägghylla + SD eller Novibra (dvs. något mjukt)

InläggPostat: 12 okt 2009 10:30 
opethic skrev:
Men när det gäller skivspelare så är ju problemet omvänt mot högtalare (som man ju vill undvika att de genererar vibrationer i rummet, skivspelare vill man ju ska isoleras från vibrationer i rummet)

Både ock när det gäller skivspelare. Visst ska du isolera denna från vibrationer utifrån. Men mycket av vibrationerna är luftburna och drabbar din skivspelare oavsett vad den står på. Däremot så gäller det att få bort de vibrationer som drabbar skivspelaren och även de som genereras av skivspelaren själv (motorn tex). Dessa vibrationer vill man inte ska nå pickupen utan effektivt ledas bort ner i underlaget. Om detta görs effektivast av spikes eller anpassade mjuka fötter är en annan femma. Det beror helt på skivspelarens uppbyggnad och vad den står på. Här finns plats för många timmars experiment om du är på det humöret :-)

Så här har MrTweak på Linn-forumet selleri.de ordnat för sin skivspelare...
Bild

/ B

InläggPostat: 12 okt 2009 10:51 
Användarvisningsbild

Bill50x skrev:
opethic skrev:

Både ock när det gäller skivspelare. Visst ska du isolera denna från vibrationer utifrån. Men mycket av vibrationerna är luftburna och drabbar din skivspelare oavsett vad den står på. Däremot så gäller det att få bort de vibrationer som drabbar skivspelaren och även de som genereras av skivspelaren själv (motorn tex). Dessa vibrationer vill man inte ska nå pickupen utan effektivt ledas bort ner i underlaget. Om detta görs effektivast av spikes eller anpassade mjuka fötter är en annan femma./ B

Visst är det så, men vissa saker är enklare att påverka - andra inte... lite knepigt att själv isolera spelarens motorljud från PU'n :) det gäller bara att var klok (och gärna rik) när man köper skivspelare.
Men som jag ser det så är det framför allt två saker som orsakar problem när det gäller vinyl (förutom val av spelare, PU, inställningar osv.) : Oljud/vibrationer från lager och vibrationer från rummet (som oftast då kommer pga. att det kommer ljud=vibrationer från högtalarna)

Är det frigolit under spelaren? Hmm, kanske kan vara nått?

InläggPostat: 12 okt 2009 13:09 
opethic skrev:
Visst är det så, men vissa saker är enklare att påverka - andra inte... lite knepigt att själv isolera spelarens motorljud från PU'n :) det gäller bara att var klok (och gärna rik) när man köper skivspelare.
Men som jag ser det så är det framför allt två saker som orsakar problem när det gäller vinyl (förutom val av spelare, PU, inställningar osv.) : Oljud/vibrationer från lager och vibrationer från rummet (som oftast då kommer pga. att det kommer ljud=vibrationer från högtalarna)

Är det frigolit under spelaren? Hmm, kanske kan vara nått?

Att själv ge sig på att isolera motorn utan att förändra andra egenskaper är nog svårt. Men med rätt underlag så terminerar man skivspelaren mot underlaget och leder vibrationerna ditåt. en elektrisk liknelse är jordning.

Nej det är inte frigolit. Det är ett antal mdf-plattor plus en stadig aluminiumskiva så hyllan väger många kilo. MrTweak förklarar detta på någon sida på seller.de - heter not med The Foundation. Tror hela hyllsystemet väger typ 130 kg...

/ B

InläggPostat: 28 okt 2011 12:10 
Användarvisningsbild

Jag tänkte avlägga en lägesrapport.

Två saker som upptagit min tid de senaste månaderna är dels mitt DIY-bygge:

Bild
TOP-A (försteg med inbyggt Rör-RIAA)

Det är nästan färdigbyggt, fattas lite grejor som ska beställas från Hong-kong (internkablage mm.)

Byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=6

Och så håller jag på att renovera mitt musikrum, tak och väggar är målade, en fondvägg är tapetserad, matta lades in igår.
Kvar är lite elfix, lister, samt ljudförbättrande åtgärder i form av diffuserande panel.
Bilder kommer senare...

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa