Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 21:08

Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MyStereo
InläggPostat: 04 nov 2007 20:03 
Användarvisningsbild

Nu har jag installerat mig och min stereo i min nya lägenhet, så här kommer lite bilder på anläggningen.

Först några överblicksbilder.

Bild

Bild

Bild

En närbild på pickupen på Dualen. Foo Fighters nya snurrar.

Bild

Sonab OA5. Köpt på Blocket av en man i Uppsala. Hans far hade köpt högtalarna på 60-talet av en lärare i Almunge och har sen dess funnits i familjen.

Bild

Sist men inte minst receivern, Marantz 2216B, köpt på Väderkvarnens Antik & Kuriosa. Behöver sätta i nya lampor.

Bild

Det var allt gott folk. Jag är otroligt nöjd med ljudet jag fick till det priset :D .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 nov 2007 23:55 
Site Admin
Användarvisningsbild

Tja, vad ska man säga?
Världsklass kanske?!

Kommer och provspelar riggen någon gång i framtiden!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 sep 2008 19:53 
Användarvisningsbild

Har som sagt köpt en CD-spelare i helgen. En begagnad Pioneer PD-S701 blev det. Det innebär att min anläggning totalt kostat 3200 sek, vilket måste sägas vara rätt billigt. Ljudet den producerar är i mina öran riktigt bra, men jag är å andra sidan ingen tränad audiofil... Nöjd är jag iaf :D.

Bild

Stereo exkl. högtalare (OA5).

Bild

(Ledsen för bildkvalliten, men har bara en dålig kamera att tillgå just nu)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 sep 2008 20:12 
Användarvisningsbild

Ååååh-hååå! Oh-lala!

En sådan spelare var onekligen lite av en våt dröm när man var i trettonårsåldern eller vad det kan ha varit. Jag kommer ihåg att de på skivbörsen i Västerås hade (kanske har de fortfarande) en liknande Pioneer-CD med fet släde med skivtallrik. Känslan i släden, den tunga skivtallriken med gummimatta på och den sjuka kvalitetskänslan i volymvredet till hörlurarna gör verkligen att det känns som en bra mycket dyrare maskin än vad jag tror det kan ha rört sig om på den tiden begav sig.

Jag skulle vilja påstå att det här är än idag en av de tekniklösningar på CD-spelare som jag tycker är fräckast, endast slagen av sjyssta, toppmatade dyrspelare. Men den här tunga, vällagrade skivtallriken ger verkligen en solid kvalitetskänsla.

Ja, jag är avundsjuk. Trots att min CD kostade bra mycket mer... PS. Champagnefinishen får den ju inte direkt att se mindre lyxig ut. Bara träpaneler på sidorna saknas för att skapa den totala lyxmaskinen!

Inläggsrubrik: MyStereo
InläggPostat: 12 okt 2009 20:25 
Användarvisningsbild

Efter flytten till Uppsala har äntligen stereon kommit upp i min lilla musikhörna. Plattan som snurrar är ISIS - Weavering Radient som jag köpte för en månad sen men inte lyssnat på förrens nu.

Bild

Bild

Inläggsrubrik: Re: MyStereo
InläggPostat: 12 okt 2009 20:28 
Användarvisningsbild

Snyggt men lite trångt! Gillar Post-It lapparna som register. Var har jag sett det förr?

/Gurra

InläggPostat: 01 dec 2011 11:55 
Användarvisningsbild

Nu är det dags för flytt igen, från Uppsala till Rindö. Det innebär att jag kommer göra mig av med mina OA5:or, så om någon är intresserad av ett par sånna så säg till. Anledningen till att jag gör mig av med de helt enkelt inte får plats i min nya stereohöra. Jag tänkte skaffa ett par små högtalare och en subwoofer. Jag har tittat på Cantons Plus X3, http://www.canton.de/en/prohouse/onwall/produkt/plusx.3.htm, större än dessa tror jag inte jag kan ha med den lösning jag hade i åtanke. Hade gärna haft en storlek mindre men då blir ljudet för dåligt, iaf Cantons mindre modell.

Tanken är att stereon+högisar och LP-skivor ska stå bland balkarna på nått sätt. De små högtalarna hade jag tänkt sätta på balkarna, hur och exakt var vet jag inte, hur som helst så måste vara "väggmonterbara".

Bild

Någon som har tips på små högtalare och en bra sub?

InläggPostat: 01 dec 2011 13:14 
Användarvisningsbild

Kanske inte något för takbjälkarna, men mellan vägg och tak kanske?
Bild
JBL Control Now

InläggPostat: 01 dec 2011 13:32 
Användarvisningsbild

Hmm, det finns ju massor av småhögtalare - vad har du för budget?

Jag kombinerade nyligen ihop en "leftover-combo" till vardagsrummet, en H/K receiver från 70-talet + en Cerwin Vega 12" sub + ett par små skithögtalare (Sharp, följde med "köksstereon").
Sharptalarna låter ganska illa när de spelar själva, men tillsammans med CV-subban så låter det faktiskt förvånansvärt bra.
Så mitt tips att att lägga stor del av budgeten på en kompetent Sub.

InläggPostat: 01 dec 2011 21:57 
Användarvisningsbild

Coola högtalare, fast dom faller mig inte riktigt i smaken.

Budget? Hmm, Cantons Plus X3 och en Canton sub (kommer inte ihåg vilken modell dock) gick på 7000 vilket kändes ok, men inte mer än så. Tror subwoofern gick på 4500 då. Har tyvärr inga gamla små-högtalare som jag skulle kunna testa med...

InläggPostat: 01 dec 2011 23:16 
Användarvisningsbild

OK, om det verkligen är en Subwoofer man vill ha så skulle jag nog inte titta efter något mindre än 10"
Men om det "bara" är tryck i baskaggar och basgitarrer du är ute efter så kan det fungera med en 8".

Tillverkare som gör erkänt bra och prisvärda Subwoofers - Audio Pro, XTZ, Cerwin Vega, Sunfire, REL, JBL och kanske Jamo, Yamaha, Canton, Dynavoice, Proson och några till...

En annan viktig detalj är ju att du letar efter en Sub som går att koppla in på din förstärkare, vissa har bara "lågnivå" ingång.

DIY är inget du kan tänka dig?

Ang. högtalare.
De Canton du har hittat är säkert helt OK, andra modeller som kanske är värda att titta efter:
Audio Pro Mondial M1/2/3 (finns matchande sub till, små, snygga och bra)
Tangent Evo E5
JBL Studio 130
Mirage MX
Elac BS 52.2

InläggPostat: 01 dec 2011 23:28 
Användarvisningsbild

opethic skrev:
OK, om det verkligen är en Subwoofer man vill ha så skulle jag nog inte titta efter något mindre än 10"
Men om det "bara" är tryck i baskaggar och basgitarrer du är ute efter så kan det fungera med en 8".

Tillverkare som gör erkänt bra och prisvärda Subwoofers - Audio Pro, XTZ, Cerwin Vega, Sunfire, REL, JBL och kanske Jamo, Yamaha, Canton, Dynavoice, Proson och några till...

En annan viktig detalj är ju att du letar efter en Sub som går att koppla in på din förstärkare, vissa har bara "lågnivå" ingång.

DIY är inget du kan tänka dig?

Ang. högtalare.
De Canton du har hittat är säkert helt OK, andra modeller som kanske är värda att titta efter:
Audio Pro Mondial M1/2/3 (finns matchande sub till, små, snygga och bra)
Tangent Evo E5
JBL Studio 130
Mirage MX
Elac BS 52.2

Ffffp, som vi som har connections i norrland brukar säga (låta?). Högnivåingång är oumbärligt i det här fallet tror jag, inte har väl en gammal Marantz lågnivå för sub? Men jag lirar ju på en Audio Pro sub via högnivåingången och ett par "skithögtalare" via subbens högnivåutgång. Innan jag blev nojjig för att mitt barn skulle få en elva kilos högtalare i huvudet och jag tog bort stativarna tycker jag att det lät väldigt bra med den signalvägen. Både register-, tonkurve- och ljudbildsmässigt.

Kom och lyssna en gång extra vettja! Jag fixar folköl och eld!

InläggPostat: 01 dec 2011 23:50 
Användarvisningsbild

Citera:
Jag fixar folköl och eld!

Två av det goda livets hörnstenar :D

Citera:
jag lirar ju på en Audio Pro sub via högnivåingången och ett par "skithögtalare" via subbens högnivåutgång

Om man nu kör högnivå så tvistar "de lärda" om huruvida stereohögtalarna ska kopplas via subben el. direkt från förstärkaren (parallellt med subben)
Jag säger - Testa och lyssna, båda kopplingarna har sina för & nackdelar.
Och - Audio Pro är bra på att göra prisvärda små subbar!

Citera:
inte har väl en gammal Marantz lågnivå

Tänkte inte på det, men nej det har den väl knappast :oops:
Nåväl, det kan ju vara bra att ha det i åtanke vid köp av "Subba".

InläggPostat: 02 dec 2011 09:51 
Användarvisningsbild

Känns bra att det finns folk som kan peka en i rätt riktning då jag inte reflekterat över "vad" jag vill lyssna på, men det låter som om jag ska ha en 10" iaf.

Får kolla det där men lågnivå, men det låter som den inte har det (för jag har ingen aning :?)

Ska kolla in alla högtalartips! Jag kommer uppdatera när jag börjar komma i ordning. Rummet är iaf målat nu :)

InläggPostat: 02 dec 2011 10:32 
Användarvisningsbild

tomie skrev:
Känns bra att det finns folk som kan peka en i rätt riktning då jag inte reflekterat över "vad" jag vill lyssna på, men det låter som om jag ska ha en 10" iaf.

Får kolla det där men lågnivå, men det låter som den inte har det (för jag har ingen aning :?)

Ska kolla in alla högtalartips! Jag kommer uppdatera när jag börjar komma i ordning. Rummet är iaf målat nu :)

Moderna förstärkare har i många fall en dedikerad sub-out att koppla till lågnivåingången på subban. Har du en pre-out på Marantzen så bör den gå att använda. Är dock lite osäker på om sub-out normalt redan är skuren i frekvens eller ej.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa