Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:35

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur ställer du dig till gamla tiders underhållningsmedia?
InläggPostat: 26 jun 2009 09:36 
Användarvisningsbild

Jag tycker det är skitskoj med kassettband, rullband, VHS och "sånt där",
vid sidan om "vaxet", (78or, 45or, 33or osv.).

Jag köpte ett kassettdäck som min granne ska hjälpa mig att fixa, så jag
kan lyssna på mina gamla band. Dessutom, så låter kassettband, i ett
bra däck, mycket bra och "analogt", och så snygga VU-mätare det finns.

Jag växte ju upp med kassettband, även om jag fick cd mycket tidigt av
mina föräldrar så har jag på något vis dragits till kassettbanden, det är
som om det vilade en kreativitetens aura över dem, det gick ju att spela
in! :D

Grannen är en gammal rockbasist, (då och nu i Rekyl med mera), och
han kan skruva i det mesta, verkar det som... Det ska bli skojigt att se
om han får igång det, det är bara remmarna som halkat av och jag har
rengjort "valsarna" och "rullarna" så de ska sitta på, men jag är för
darrig; har för stora fingrar i förhållande till mitt tålamod, för att klara det
själv.

Vad gillar ni mer för format, utom vinylen/shellacen?

Här kommer säkerligen BeJi att påpeka att långt ifrån alla 78or gjordes
med inblandning av shellac! ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 jun 2009 11:48 
Användarvisningsbild

Ärligt talat så är jag glad att skiten (VHS, kassetter osv.) är borta ur mitt hus.
Men OK, en viss nostalgisk känsla infinner sig ju när jag rotar i lådor med gammalt skräp i något uthus - men som ljud och bildkälla så är det ju skräp!
Visst, undantag finns såklart. En bra och välskött rullbandare tex. kan ju låta trevligt med viss sorts musik - men VHS? huga sicket skräp.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 jun 2009 13:03 
opethic skrev:
Ärligt talat så är jag glad att skiten (VHS, kassetter osv.) är borta ur mitt hus.
Men OK, en viss nostalgisk känsla infinner sig ju när jag rotar i lådor med gammalt skräp i något uthus - men som ljud och bildkälla så är det ju skräp!
Visst, undantag finns såklart. En bra och välskött rullbandare tex. kan ju låta trevligt med viss sorts musik - men VHS? huga sicket skräp.

Mjae. Många format låter bra under optimala förhållanden. En bra inspelad kompaktkassett är nästan omöjlig att skilja från originalet - om den spelas upp på samma spelare.

VHS-bandare är ingen höjdare, men en hifi-vhs kan spela upp musik övertygande bra. Även där svårt att skilja från originalet.

En rullbandspelare låter inte bara bra på viss musik utan på all musik. Ta en Revox 2-spårsbandspelare som snurrar med 38 cm/s (vissa extremvarianter gick att köra i 76 cm/s) och du har ett ljud som är minst lika bra som digitala media.

Vad som skiljer det analoga ljudet från det digitala är säkerheten. Med analoga medier krävs det underhåll och justeringar på ett helt annat sätt för att de ska prestera maximalt. Bara att justera ett kassettdäck är en helt vetenskap som kräver såväl testtejper som mätinstrument. Jag har bådadera och vet hur bra ett kassettdäck kan låta.

/ B

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 jun 2009 13:41 
Användarvisningsbild

Jag samlar på, förutom CD/LP/78:or, även än på kassettband och bojkottar ipods och sånt. Och eftersom jag också samlar på gamla radioprogram så köper jag än kassettband i det mån jag hittar sånt. Mitt kassettbandslager är väldigt stort, kanske för stort ibland.

Dessutom har jag ett stort lager VHS-band. Jag äger en DVD som krånglar och är medveten om behovet av en DVD eftersom mycket av serier och konserter numera är utgivna på DVD bara, men jag ser DVD lite som mer nödvändigt att ha än kul.

Jag är en aning gammalmodig i den inställningen, men jag står för det för jag vill hellre ha det jag tycker bra och praktiskt än följa med i tiden och lägga pengar på en massa saker jag inte behöver bara för att det är nytt.

http://www.retrogalaxen.se

http://skivguide.blogspot.com

http://stafrin.bloggsite.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 jun 2009 16:12 
Användarvisningsbild

Jag tycker det är för liten skillnad på DVD/VHS för att det ska vara vettigt.
Jag har börjat samla på VHS-band eftersom jag har en god vän som gör det
och han fick upp mina ögon för det, jag köpte en "ny" video, en Sony från
2002 som kostade mig 90:- :D Rengjorde den lite med en mikrofibertrasa
med sprit på, runt "läsrullen" eller vad det nu heter. Den har minst lika bra
kvalitét på gamla filmer...

Nu blåser vi snuten, som jag köpte igår på DVD har faktiskt ganska dålig
bild, i allafall inte bättre än ett fräscht VHS-band i min video. Så vore det ju
roligt om man hittade den i tidig utgåva på VHS :D Lite som att samla
skivor, för som sagt, som Bjarne nämnde ovan; det är en hiskelig skillnad
på en ren, justerad bandspelare, och en skitig djäkul där tonhuvudet åkt
snett, VTA eller vad skråen det heter. Jag köpte ett kassettdäck i förrgår,
som Ubbe ska fixa, hoppas jag. Det lät bra ända tills remmen halkade av de
synnerligen torra och glidiga valsarna.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 jun 2009 16:50 
Användarvisningsbild

Falkis skrev:
Jag tycker det är för liten skillnad på DVD/VHS för att det ska vara vettigt.

Håller helt med. Det är lite därför jag också hellre föredrar VHS.
Bästa exemplet var när jag debatterade DVD runt 2004 med min f d svåger då han på mitt påstående om att det inte är nån större skillnad mer än något bättre bildkvalitet på DVD sa seriöst:
"Jo, men det finns en viktig skillnad till också. På en DVD slipper du spola tillbaka filmen!"
Som jag har längtat efter att slippa sträcka mig efter dosan och trycka på REW! 8)

http://www.retrogalaxen.se

http://skivguide.blogspot.com

http://stafrin.bloggsite.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 26 jun 2009 18:49 
Användarvisningsbild

Haha... Det är inte alltid allt digitalt är bättre bara för att det är digitalt. Jämför en dålig mp3:a med en fräsch bandare...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 jun 2009 00:24 
Användarvisningsbild

Bill50x skrev:
opethic skrev:

Mjae. Många format låter bra under optimala förhållanden. En bra inspelad kompaktkassett är nästan omöjlig att skilja från originalet - om den spelas upp på samma spelare.

VHS-bandare är ingen höjdare, men en hifi-vhs kan spela upp musik övertygande bra. Även där svårt att skilja från originalet.

En rullbandspelare låter inte bara bra på viss musik utan på all musik. Ta en Revox 2-spårsbandspelare som snurrar med 38 cm/s (vissa extremvarianter gick att köra i 76 cm/s) och du har ett ljud som är minst lika bra som digitala media.

Vad som skiljer det analoga ljudet från det digitala är säkerheten. Med analoga medier krävs det underhåll och justeringar på ett helt annat sätt för att de ska prestera maximalt. Bara att justera ett kassettdäck är en helt vetenskap som kräver såväl testtejper som mätinstrument. Jag har bådadera och vet hur bra ett kassettdäck kan låta.

/ B

Falkis skrev:
Jag tycker det är för liten skillnad på DVD/VHS för att det ska vara vettigt /.../ det är en hiskelig skillnad
på en ren, justerad bandspelare, och en skitig djäkul där tonhuvudet åkt
snett, VTA eller vad skråen det heter. Jag köpte ett kassettdäck i förrgår,
som Ubbe ska fixa, hoppas jag. Det lät bra ända tills remmen halkade av de
synnerligen torra och glidiga valsarna.

Hmm, om vi bortser från nostalgifaktorn och det faktum att det kan vara mysigt att pyssla med gamla kultiga prylar så vidhåller jag bestämt att allt vad kassettband heter är skräp, undantaget DAT kanske - men vem sjutton har ett DAT-däck hemma i sterohyllan?

Men okej, man bör ju jämföra rättvist - jag blir inte förvånad om ett välbevarat och nyservat Nakamichi-däck (med ett nytt band i) spöar en billig DVD eller mp3-spelare. Det är som sagt inte bättre bara för att det är digitalt.
Och exemplet med rullbandaren - okej att det kan låta bra, men är inte källan en CD eller LP? en kopia är aldrig bättre än originalet.
Men om någon väljer att spela in på rullband i tex. sin hemstudio är en helt annan sak, de flesta av oss är ju musikkonsumenter som inte är experter på hur man fintrimmar en bandspelare.

VHS? Har man en ren och fin spelare (kanske en dyrare "HIFI-VHS") och en ny köpfilm så är skillnaden minimal, men efter att filmen spelats ett par gånger så är bilden grynig och oskarp... enda nackdelen md DVD är dessa jobbiga menyer...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 27 jun 2009 17:13 
Användarvisningsbild

Sista halvåret har jag köpt en hel del HW-kassetter. Men jag har inte spelat en enda. Inte heller de 8-tracks jag köper funderar jag ens att hitta en spelare till.

Vill jag höra musiken väljer jag någon lämplig vinylpressning.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 jun 2009 00:41 
opethic skrev:
Bill50x skrev:

Och exemplet med rullbandaren - okej att det kan låta bra, men är inte källan en CD eller LP? en kopia är aldrig bättre än originalet.
Men om någon väljer att spela in på rullband i tex. sin hemstudio är en helt annan sak, de flesta av oss är ju musikkonsumenter som inte är experter på hur man fintrimmar en bandspelare.

Det är nog få som spelar in LP´n eller CD´s på rullband. Det blir för dyrt, bandkostnaden är nog högre än att köpa en skiva extra. Rullbandare använder man troligen enbart för att spela in livemusik numera, om ens då.

Vad jag ville kommentera är just att bandmedia INTE är skräp (ljudmässigt), men däremot svårare att fås låta optimalt eller att behålla sina egenskaper över tiden.

/ B

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 jun 2009 13:46 
Användarvisningsbild

Jodå, jag är fullt medveten om att band kan låta riktigt bra - men handhavandet gör att det går bort för mig och de flesta andra.
Därför är jag inte det minsta nostalgisk när det gäller band.

Jag kom däremot på att jag har en obegriplig förkärlek för MiniDisc - arvtagaren till kassettbandet som i sin tur konkurrerades ut av små fåniga mp3-spelare.
Jag har en MD-walkman och en stationär, båda från Sony 8)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 jun 2009 14:04 
Användarvisningsbild

Minidisc har också en förstörande kompression, precis som mp3... :(

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 jun 2009 15:20 
Användarvisningsbild

Falkis skrev:
Minidisc har också en förstörande kompression, precis som mp3... :(

Jo, visst är det så - fast jag tycker nog att man måste upp i minst 192 kbit/s för att få lika bra ljud, och det tycker jag låter bättre än de flesta kassettband, mp3 är inte kul - perfekt som "bärbart ljud" kanske men inte annars.

Jag har lånat min sambos lilla Creative-spelare ett par dagar nu - och attans vad enkelt det är att fylla den med musik jämfört med MiniDiscen, men den lilla plastbiten lider tyvärr av total avsaknad av charm...

:lol:

Inläggsrubrik: Re: Hur ställer du dig till gamla tiders underhållningsmedia?
InläggPostat: 07 sep 2009 16:35 

Jag gillar fanimej allt analogt.Reel-to-reel ,vax & tapes .Enkel process inom keep-it-real hiphop : spela in skiten analogt,pressa det på vax och gör ett mixtape. :mrgreen:

Inläggsrubrik: Re: Hur ställer du dig till gamla tiders underhållningsmedia?
InläggPostat: 01 okt 2009 21:18 
Användarvisningsbild

... det vore skojigt att äga en fonograf och några fonografcylindrar ... då har man väl provat på alla mediaformer - trådinspelning undantagen.

http://bjornsblaablogg.blogspot.com/

http://bejisskivhylla.blogspot.com/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa