Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:34

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur ställer du dig till gamla tiders underhållningsmedia?
InläggPostat: 02 okt 2009 01:05 

Ingen som provat de bortglömda formaten Laserdisc och DCC ?

Inläggsrubrik: Re: Hur ställer du dig till gamla tiders underhållningsmedia
InläggPostat: 18 jun 2011 05:44 

själv gillar jag ljudkassetter. :) jag byte nyss tonhuvud i min farsas gamla yamaha kassettdeck och trots att kassettdecket antagligen var en av yamahas billigare modeler låter det endå jävligt bra specielt när man har spelat in på chrom kassetter. sen om ljudet är bättre än cd eller inte kan jag nog inte avgöra men jag hör inte så särskilt stor skillnad förutom möjligtvis ett tyst brus i de tysta partierna av en låt.

men som Bill50x säger så kräver förstås kassettdeck en del justeringar och även att bandet man spelar in på är bra. om man försöker spela in på ett dåligt band kan det låta hämskt med noll diskant och dropouts lite här och var och förstås en jävla massa brus.

VHS är jag ingen stor samlare av men jag äger en video och lite gamla vhs kassetter. dock tycker jag att bildkvaliteten på dvd är bättre än på vhs även om bilden på vhs kan vara ganska bra när man har ett bra band och huvudet är rent. och vhs är något mer pålitligare än dvd även om en dvd spelare aldrig "äter" dina skivor
men när det kommer till analog video så föredrar jag helt klart hi-8 framför vhs.

jag äger föresten en rullbandare ochså men det är en gammal tandbergare i mono med slitet huvud och en dåligt filter kondensator och alla rullband jag har är från 60 talet och de är ganska slitna de med. så mitt kassettdeck låter enormt mycket bättre än tandbergan.

Inläggsrubrik: Re: Hur ställer du dig till gamla tiders underhållningsmedia
InläggPostat: 26 jun 2011 23:15 

Handen på hjärtat tyckte jag inte om kassetbanden. Hade verkligen svårt att att acceptera dem under deras storhetstid, men har mycket att tacka dem för deras musikbringande till mig. I dagsläget äger jag ingen kassetdäck för tillfället men har börjat att titta på en och annan på Tradera. Jag har fortfarande många band stående i min byrå, några hade jag i min ryggsäck när jag flydde undan krigets helvete i Bosnien och de betyder mycket för mig. På ett band finns även min röst inspelad (av misstag) när jag var 3 år gammal (försökte spela ett band men tryckte på fel knapp) och när jag spelade bandet hos min syster för min fru, tyckte hon att det vore kul att bevara och spela den för vår dotter när hon blir lite äldre. Så visst, på sistone har jag börjat hysa respekt för kassetband.

VHS-spelare ska jag skaffa mig också. Under gymnasietiden, då jag läste en kurs i rörlig bild, fann jag en gammal VIDEO 2000 spelare och 3-4 band till den (med film på). Snacka om kvalle! Och visst var det enklare med VHS. Stoppa in ett band. Börjar det komma en störning, spola lite framåt och vips! är den borta. Försök det med dagens DVD (och alla dessa regioner). Ja, just det....

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2