Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:32

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med inkoppling av vinylspelare.
InläggPostat: 05 dec 2010 10:52 

Hejsan!

Tänkte nu smälla upp en till vinylspelare här hemma, min gamla, då den nya inte räcker till.
Problemet är då att den gamla skivspelaren är från 70-talet och har en jordkontakt. Då den förr var ansluten till min receiver som hade sådan kontakt också funkade det fint men nu skall jag försöka koppla ihop den med en cd-spelare endast, alltså ingen receiver emellan, då den har en line in & line out. Jag har en stereo phono amplier som jag kan ha emellan apparaterna men hur löser jag det med jordsladden?
Den vill ju vara inkopplad någonstans, eller hur? Och CD-spelaren har ju inte någon sån ingång. Så, kan jag komma förbi detta på något sätt?
Eller är det bara att köpa en gammal receiver eller ny vinylspelare?
Har ju redan enriktigt bra "lyssningsstation" men vill ju ha mer... :)

MVH konfunderad Hawkwind:Darkthrone

Inläggsrubrik: Re: Hjälp med inkoppling av vinylspelare.
InläggPostat: 05 dec 2010 11:50 
Användarvisningsbild

Hawkwind:Darkthrone skrev:
Hejsan!

Tänkte nu smälla upp en till vinylspelare här hemma, min gamla, då den nya inte räcker till.
Problemet är då att den gamla skivspelaren är från 70-talet och har en jordkontakt. Då den förr var ansluten till min receiver som hade sådan kontakt också funkade det fint men nu skall jag försöka koppla ihop den med en cd-spelare endast, alltså ingen receiver emellan, då den har en line in & line out. Jag har en stereo phono amplier som jag kan ha emellan apparaterna men hur löser jag det med jordsladden?
Den vill ju vara inkopplad någonstans, eller hur? Och CD-spelaren har ju inte någon sån ingång. Så, kan jag komma förbi detta på något sätt?
Eller är det bara att köpa en gammal receiver eller ny vinylspelare?
Har ju redan enriktigt bra "lyssningsstation" men vill ju ha mer... :)

MVH konfunderad Hawkwind:Darkthrone

Fattar inte detta riktigt. Varför skall du blanda in cd-spelaren? Du har ju ett phonosteg och på den finns det en jordskruv. Anslut skivspelaren dit och sedan ut från phonosteget till aux eller liknande på receivern. Hur sjutton kommer cd-spelaren in i bilden? Men om du ändå av någon anledning vill koppla det så så bör samma sak gälla som redan beskrivet. Skivspelare m jord -> phonosteg -> cd/receiver

InläggPostat: 05 dec 2010 13:01 

Även jag blev mycket konfunderad. Ang jordningen så är det bara att tejpa fast den på någon metall. Funkar inte alltid men många gånger. Det var var någon på ett hififorum som löste det hela genom att lägga fast den på någon metalldel på grammofonen...

Fast vad vet jag...

InläggPostat: 06 dec 2010 12:29 

Tack för svaren. Skrev jag så otydligt? För mycket metal i hjärnan, kanske... :P
Tja, problemet är ju att jag skrev att jag förr hade den inkopplad till en receiver - nu har jag det inte eftersom den receivern används till en nyare skivspelare. Så enkelt är det. Jag vill alltså ha två anläggningar.
Och därför behöver jag då koppla ihop den med något annat!
Och då har man några lite cd-spelare och sådant över. Alltså allt-i-allo spelare dvs radio, tape och cd i ett. Som man då borde kunna koppla in diverse apparater in i. Inte bara minidiscar och annat digitalt...

I övrigt så finns det ingen jordskruv på phono ampliern, får då hade jag ju inte haft något problem att lösa. ;)

InläggPostat: 06 dec 2010 12:51 

jag har en liten grej som gör att jag kan ha två spelare i samma ingång (den har en liten knapp som man kan välja källa på), köpt på claes ohlsson, är man audiofil är det kanske inte så bra men det funkar för mig i alla fall.

InläggPostat: 06 dec 2010 15:54 
Användarvisningsbild

Tack för svaren. Skrev jag så otydligt? För mycket metal i hjärnan, kanske... :P
Tja, problemet är ju att jag skrev att jag förr hade den inkopplad till en receiver - nu har jag det inte eftersom den receivern används till en nyare skivspelare. Så enkelt är det. Jag vill alltså ha två anläggningar.
Och därför behöver jag då koppla ihop den med något annat!
Och då har man några lite cd-spelare och sådant över. Alltså allt-i-allo spelare dvs radio, tape och cd i ett. Som man då borde kunna koppla in diverse apparater in i. Inte bara minidiscar och annat digitalt...

Det förklarar ju lite bättre. CD-speare tolkade jag (och nog alla andra) som en lös spelare och inte I övrigt så finns det ingen jordskruv på phono ampliern, får då hade jag ju inte haft något problem att lösa. ;)

Det förklarar ju lite bättre. CD-speare tolkade jag (och nog alla andra) som en lös spelare och inte en alltiallomaskin ;)

Det var ju desto mer ovanligt. Phonoboxar brukar i princip alltid ha jordskruv, vad är det för nåt du har? Oavsett, prova att koppla ihop utan jordsladd. Har du tur så brummar det inte. Brummar det så försök fästa den i en chassieskruv på phonosteget om det finns någon (om det är metallchassie)

InläggPostat: 07 dec 2010 10:59 

För det första, phonosignalen var så mycket högre på äldre skivspelare så därför fanns det alltid en jordkabel me skruv med.
För att förhindra brum och rumble etc.
De äldre förstärlkaren hade vanligtvis en bra riia inbydd so mlöste dettta problem.
Exempel från mig :hitta en gammal förstärkare för 500 kr inget märkvärdigt alls bara den ger ut ett vättigt ljud.

InläggPostat: 07 dec 2010 11:01 

Får be så mycket om ursäkt, lite skrivfel i min annons såg jag !!!

InläggPostat: 07 dec 2010 12:03 
Användarvisningsbild

Metalman46 skrev:
För det första, phonosignalen var så mycket högre på äldre skivspelare så därför fanns det alltid en jordkabel me skruv med.
För att förhindra brum och rumble etc.
De äldre förstärlkaren hade vanligtvis en bra riia inbydd so mlöste dettta problem.
Exempel från mig :hitta en gammal förstärkare för 500 kr inget märkvärdigt alls bara den ger ut ett vättigt ljud.

Håller inte med här. Hög eller låg utsignal har inget med skivspelaren att göra utan beror på vilken typ av pickup som sitter på.

MM, Moving Magnet, generellt hög utnivå
MC, Moving Coil, generellt låg utnivå och måste ha ett riaasteg anpassat för högre förstärkning. Finns också MC med hög utnivå (dock lägre än MM) som klarar sig utan extra förstärkning.

Rumble har inget med detta att göra utan är lågfrekventa störningar som tas upp av skivspelarchassiet och fortplantar sig via pickupen.

Svalander har en kortfattad beskrivning av olika typer av störningar som kan uppstå med en sivspelare

http://www.svalander.se/tips_fakta/viny ... ch_rumble/

InläggPostat: 08 dec 2010 14:20 

Jag får tacka för alla hjälpsamma svar! :)
Orkade inte krångla mer med min moderna "alltiiallo"-spelare (hittat på nytt uttryck? ;)) och fyndade på second hand igår, 150 spänn för en gammal men charmig och välljudande receiver. Den var en chansning, en bra sådan. Skoj nog satt det till och med alla sladdar i den också, haha.
För en hundring till hittade jag en superbra lös CD-spelare så nu är anläggningen ganska komplett. Prisa Hawkwind för billiga second hands där de inte sätter för höga priser!
Skulle ju inte köpt mer men det känns ju bättre att köpa billigt såklart, känner denna kvinna sig lite nyttig. Och man kan ju intala sig att man har råd med ännu mer skivor då... :D

InläggPostat: 08 dec 2010 16:36 
Användarvisningsbild

Jag får tacka för alla hjälpsamma svar! :)
Orkade inte krångla mer med min moderna "alltiiallo"-spelare (hittat på nytt uttryck? ;)) och fyndade på second hand igår, 150 spänn för en gammal men charmig och välljudande receiver. Den var en chansning, en bra sådan. Skoj nog satt det till och med alla sladdar i den också, haha.
För en hundring till hittade jag en superbra lös CD-spelare så nu är anläggningen ganska komplett. Prisa Hawkwind för billiga second hands där de inte sätter för höga priser!
Skulle ju inte köpt mer men det känns ju bättre att köpa billigt såklart, känner denna kvinna sig lite nyttig. Och man kan ju intala sig att man har råd med ännu mer skivor då... :D

Perfekt!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]