Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:28

Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Ja 29%  29%  [ 8 ]
Nej 71%  71%  [ 20 ]
Antal röster : 28
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Har du autoreturn/stopp på din spelare?
InläggPostat: 04 jun 2009 08:13 
Användarvisningsbild

Och är det viktigt? Jag har det inte på min Micro Seiki, och ibland är jag
rädd att nålen ska bli krokig om jag glömmer den, svarvande fram och
tillbaka i "evighetsspåret". Men det ger liksom en mer "from the
roots"-känsla eller vad man nu ska kalla det. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jun 2009 08:17 
Användarvisningsbild

Har tre spelare, alla utan autoreturn. Funkar utmärkt, men det är ju lite jobbigt om man glömmer skivan i evighetsspåret innan man lägger sig eller nått. Det händer inte ofta, men har hänt någon gång. Tjejjen min däremot tror att hon hade spelat mer vinyl om mina spelare hade haft automatik.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jun 2009 09:28 
Användarvisningsbild

Ja det har jag, men när jag byter upp mig i framtiden så kommer sådana funktioner inte att prioriteras.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jun 2009 10:53 

Jag har det nu, men som opethic skriver är det inte något jag heller tycker är av betydelse om jag skulle uppgradera mig.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jun 2009 14:08 
Användarvisningsbild

När jag uppgraderade mig för sex månader sedan böt jag från en halvautomatisk, som lyfte upp nålen från skivan, och fick vinylen att sluta spinna - till en som är helt oautomatisk.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jun 2009 21:21 
Användarvisningsbild

Det beror på vilken av spelarna som används men just nu har 3st framme
alla av samma märke (Technics) en helt manuell och 2st helt automatiska modellerna är SL-1200mk2, SL-MA1 och SL-M3.

Jag har även några halvautomater samt någon mer helautomatisk och
någon helt manuell till. Den absolut minst automatiska jag har är en Sperrling spelare helt utan på/av knapp dvs. skivtallriken snurrar hela tiden och skulle man mot förmodan vilja spela något som ska gå fortare än 33 varv får man helt enkelt dra ur kontakten och flytta remmen manuellt den spelaren ska jag försöka att göra iordning någon gång när jag tycker att jag har tid och ork.

För min del är det inte viktigt men å andra sidan så kan jag ju alltid välja.

/Janne

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 04 jun 2009 21:28 
Användarvisningsbild

Ja, jag har det. Men jag lyssnar på LP oftast när jag sitter och jobbar vid datorn vid skrivbordet och grammofonen står precis bredvid det så i praktiken har jag ingen användning av autoreturn utan når att stänga av skivan själv.

http://www.retrogalaxen.se

http://skivguide.blogspot.com

http://stafrin.bloggsite.se

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 jun 2009 19:31 
Användarvisningsbild

Jag har en Rega P 1 skivspelare utan autostopp förstås. Jag tycker det är onödigt att lägga pengarna på onödiga finesser, dom slantarna lägger jag hellre på ljudet.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 jun 2009 20:53 
Användarvisningsbild

Det var längesedan jag hade en skivspelare med autostopp - det slår mig nu. Senaste var nog Sonyspelaren som jag hade under några år på 90-talet. Till och med just den spelaren hade alla mina spelare haft någon form av autostopp - och i vissa fall även autoretur. Jag har dock aldrig haft någon helautomatisk spelare - dvs där man trycker på en knapp och så åker armen ut och lägger ned nålen av sig själv. Sådana spelare skulle göra mig lite nervös - särskilt om man spelar singlar och inte mekaniken är hundraprocentig. Det blir en lagom trevlig ljudupplevelse om nålen läggs ned vid sidan av singeln - på skivtallriken. Jag kan dock inte påstå att jag saknar autostopp, även om jag också har missat att en skivas innerspår för snurra i evinnerlighet. Särskilt hände det när jag använde min gamla Rega Planar 2 som var så tystgående.

Vid närmare eftertanke har ju min Lencospelare från 1971 autostopp (som kan stängas av), men den fungerar inte när man spelar LP - men däremot när man spelar 78-varvare. Anledningen är naturligtvis att 78-orna hade mindre etiketter och att pickupen fick åka längre in på skivan innan automatiken gick igång. Det är bra att den automatiken finns där, särskilt med tanke på att 78-orna snurrar i högt tempo samtidigt som innerspåret oftast inte är "centrerat" gör att pickupen får åka fram och tillbaka.

http://bjornsblaablogg.blogspot.com/

http://bejisskivhylla.blogspot.com/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 jun 2009 12:14 
Jag har aldrig haft en skivspelare med autostopp. Förutom ett kort tag när jag lånade morsans Philips JetSet i början på 80-talet. Onödig pryl med fler grejor som kan gå sönder, vibrera och störa ljudet osv.

Jag tror inte innerspåret sliter mer på pickupen än resten av skivan men det är ju iofs onödigt att förkorta livslängden på något som man inte hör medan man sover :-)

/ B

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 11 jun 2009 17:12 
Användarvisningsbild

BeJi skrev:
Det är bra att den automatiken finns där, särskilt med tanke
på att 78-orna snurrar i högt tempo samtidigt som innerspåret oftast inte är
"centrerat" gör att pickupen får åka fram och tillbaka.

Bill50x skrev:
Jag tror inte innerspåret sliter mer på pickupen än resten av skivan men det är ju iofs onödigt att förkorta livslängden på något som man inte hör medan man sover

Jag tror att övre citatet syftar på "evighetsspåret", som ibland kan behandla 78-varvsnålarna rätt så styvmoderligt om det så vill sig! :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 jun 2009 15:45 
Användarvisningsbild

Nej!
Har en helt manuell Inertia BDT-1, en i mitt tycke mycket trevlig spelare.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 14 jun 2009 22:53 

Har en Heybrook TT2 som är helt manuell, ingen autoretur här inte! och vill jag lira singlar får jag lyfta av tallriken(tung!) och flytta remmen till en annan remskiva. Lite av den anledningen försöker jag undvika att köpa singlar, är ganska lat av mig ;-)

Inläggsrubrik: Re: Har du autoreturn/stopp på din spelare?
InläggPostat: 18 jun 2011 05:53 

nix jag har inte autostopp på min huvud spelare (en gammal pioneer från 70 talet) men jag har en gammal vevgrammofon från 1930 talet som har autostop vilket är lite underligt.

Inläggsrubrik: Re: Har du autoreturn/stopp på din spelare?
InläggPostat: 19 jun 2011 23:37 
Användarvisningsbild

Har en Thorens TD 160 Super med SME 3009, helt manuell. Dock finns det ett vred att byta hastighet med. Automatik i någon form är för min del helt oprioriterat vid val av spelare.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa