Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:27

Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Gurras TD 125 LB
InläggPostat: 12 dec 2011 22:21 
Användarvisningsbild

OK, nu när barnet börjat lite smått på dagis några timmar per dag så finns det tid över åt oss pappalediga att ägna oss åt livets väsentligheter. Det vill säga att kolla hur det senaste förvärvet ser ut på insidan och börja göra en handlingsplan! Och till ert stora nöje var kameran med på laborationen!

1) Börja
Det första jag gjorde var att skruva loss "armboard". Ni kanske har sett att det inte är något hål på den. Det har suttit en Dynavector tonarm tidigare som skruvas fast på sitt underlag och kablaget går ut i det fria. Jag återkommer till detta senare. Hur som helst... Jag upptäckte något som i kärnkraftbranschen skulle kallas för "loss of FME" eller "FMI" (Foreign Materials Exclusion resp Intrusion). Precis som någon glömt en dammsugare i Ringhals hade någon glömt en tång i skivspelaren!
Bild
Bara att tacka och ta emot, jag har velat ha en fintång ganska länge. Jag klipper ju inte bara småspik och järntråd!

2) Vänd på steken och skruva loss botten.
Bild
Vilken ofantligt tråkig masonitskiva! Den måste åtgärdas!

3) Titta in i lådan!
Bild
Det man ser när man tittar in underifrån sitter på den fasta delen, som är fäst på plinten (till skillnad från td150 där det man ser när man tittar in underifrån är den flytande delen). Vi ser transformator, motorstyrningen, motor och lite annat jox. Jag är inte riktigt säker på vad som är i den svarta lådan ännu, men har inte tänkt på saken särskilt mycket heller. De tre vita rattarna är till för att justera fjädringen. Återkommer till detta. Motorstyrningen matar motorn med en sinusformad växelström i frekvenser för att köra tallriken i 16, 33,3 och 45 rpm. Jag hade hellre haft 78 rpm än 16, men då får jag köpa en td 126. Motorn är en 16-polig synkronmotor.

4) Lyft bort subchassiet.
Det här kan vara lite klurigt första gången om man är van med hur td 150 (eller 160, 166, 145 osv, osv) är konstruerad då den egentligen är upp och ner jämfört med den.
Bild
Subchassiet vilar på de tre fjädrarna som står i de vita kopparna, som är gängade för att möjliggöra justering av fjädringen. För att förhindra att subchassiet med tallrik, tonarm och hela faderullan hoppar av eller slår i botten regleras slaget både uppåt och nerdåt med stoppen på bulten till höger / hitom fjädern. Den nedre brickan måste monteras bort för att kunna lyfta ur subchassiet. På den här bilden ser vi att bultens nedre stoppbricka ligger an mot chassiet, alltså är fjädringen bottnad i sitt övre läge (utan skivtallriken minskar fjäderbelastningen kraftigt).

5) Undersöka subchassiet.
Bild
Här var det rejäla doningar! Gjutgods hela kittet, med uppstyvande "bjälkar". Här syns skillnaden mellan toppmodellen och massmarknadsmodellen väldigt tydligt. Td 150 har tre punktsvedsade plåtar i väldigt tunt gods! De tre armarna som armbrädan skruvas fast på är riktigt rejäla med gängade hål för ordentliga skruvar. Bra mekanisk koppling mellan arm och chassie ger goda förutsättningar för välljud!

Fjädrarna sitter i gummibussningar och de här var ingen vacker syn. Som bilden visar så sitter fjädrarna kvar i chassiet även i vertikalt läge. De ska löpa friktionsfritt (skulle alltså falla ur och stå kvar i de vita kopparna när man lyfter chassiet) och är som nya talkade för smörjning av fjädringsrörelsen. Det är samma sak med de nedre bussningarna som vilar i de vita skruvkopparna.

6) Städa ur åtkomliga delar!
Bild
Det var massvis med damm i lådan såklart, så jag städade ur det. I den här vyn ser vi dels reglagen på aluminiumlisten, den vänstra är fartreglaget och den högra är av/på. Av/på reglaget verkar genom den långa armen som går upp till strömbrytaren ungefär på mitten av chassiet. Strömbrytaren är den hittills enda delen jag identifierat som är likadan som på td 150, tillsammans med fjädrarna.

Mellan fart- och startreglaget finns ett litet rött pitch-reglage (+-2%) och ett fönster. Detta är en kul design-/konstruktionslösning. I detta fönster visas ett stroboskop för att ställa exakt rätt hastighet med pitch:en. Det funkar som så att det via två prismor visar undersidan av subtallriken som har begåvats med ett "stroboskopmönster" (2 faktiskt, skriver mer om detta strax). Denna lilla optiska skojighet är den svarta detaljen rakt ovanför pitchreglaget. överst ser vi stroboskopet som belyser subtallriken underifrån. Under den ser vi en lins som leder ner ljuset i ett prisma som skickar vidare ljuset till en spegel som i sin tur skickar ut bilden genom fönstret på aluminiumlisten. Mycket roligt enligt en ingenjör! Effekten bli att när man tittar ner i fönstret så är det man ser på så långt från glaset att man upplever det som att man tittar på något som befinner sig längre ner än av skivspelaren är hög! Mitt på den svarta optiklådan sitter två skruvar och det står 50 och 60 Hz. Detta är beroende på vilken frekvens som elnätet matar apparaten med. Om man har 60Hz så ger ju en synkronmotor helt enkelt en snabbare rotation, så därför är det två uppsättningar "strobmönster" under tallriken. Högre frekvens => högre hastighet => för att få rätt hastighet vill man ha lägre periferihastighet och därför ställer man pitchen mot ett mönster längre ut på tallriken. Kul, kul, kul!

Jag har försökt illustrera denna optik genom att fokusera på projiceringen av mitt finger i förnstret, vilket jag håller ovanför linsen vid lampan. Phu, var det där begripligt???
Bild
Nåja, det var väl värt ett försök i alla fall!

7) Montera ihop igen
Bara att sätta ihop härligheten igen! Jag gjorde en "testjustering" av fjädringen, bara för att lära mig. Tog en bild på "stoppbulten" när subchassiet ligger helt frilagt från plinten och chassiet. Så som det ska vara i drift helt enkelt. När spelaren levererades var ju allt inställt för en mycket tung arm och slog i toppen hela tiden.
Bild

8 ) Hål i plinten!
Bild
Den tidigare ägarens arm gick som sagt inte genom tonarmsplattan, men istället har han dragit kablarna genom plinten, så det är ett stort hål på plintens baksida. Det är även två riktigt fula hål på baksidan. Dessa tre anomalier måste åtgärdas. Någon med bra snickerikunskaper som har några tips?

9) Slutsatser
Det finns lite småsaker som jag kan pyssla med innan jag kommer till det roliga med arm och pickup:

*Nya fjädrar och bussningar (Linn black springs, som på td 150?)
*Laga hålen i plinten. Det finns några små fanérskador på andra ställen också.
*Bygga en stadigare bottenplatta (MDF?)
*Löda ihop RCA-kontakterna med en vinklad DIN-kontakt att sätta i tonarmen (Furutech a´la Svalander?)
*Knipsa av strömkabeln och montera en riktig nätbrunn?
*Dämpa upp plinten och subchassiet med bitumenmatta?
*Ny rem
*Ny olja till lagret
*Det ska finnas drivhjul i stål eller aluminium. Dessa ska tydligen ge en stadigare gång pga mindre slirningar.

10) Provkörning i mörker.

Driften är helt galet tyst.Td 150 låter som ett tröskverk i jämförelse.
Bild

Nu är det bara att sätta igång!
/Gurra

InläggPostat: 13 dec 2011 00:16 
Användarvisningsbild

Cool! Jättekul med lite bilder och en underbart pedagogisk beskrivning! En ny bottenplatta i mdf är nog inte helt fel eller varför inte i sten eller aluminium? Luras bilderna lite pga plintens storlek? Tycker den ser lite klen ut med relativt tunna väggar?

InläggPostat: 13 dec 2011 08:15 
Användarvisningsbild

tomano58 skrev:
Tycker den ser lite klen ut med relativt tunna väggar?

Det stämmer att plinten är överaskande klen. Med tanke på hur fruktansvärt tung spelaren är så blev jag förvånad över att det var så lite gods i i själva plinten. Naturligtvis har jag funderat en hel del på ny plint också, men jag tror det ligger längre fram. Detta beror på att jag till detta vill använda en mahognybänk som jag inte får loss förrän köket byggs om!

InläggPostat: 13 dec 2011 12:44 
Användarvisningsbild

Gurra skrev:
tomano58 skrev:
Tycker den ser lite klen ut med relativt tunna väggar?

Det stämmer att plinten är överaskande klen. Med tanke på hur fruktansvärt tung spelaren är så blev jag förvånad över att det var så lite gods i i själva plinten. Naturligtvis har jag funderat en hel del på ny plint också, men jag tror det ligger längre fram. Detta beror på att jag till detta vill använda en mahognybänk som jag inte får loss förrän köket byggs om!

Det tål nog att vänta på och lär bli riktigt snyggt. Mina föräldrar hade tidigare en Centrum/Dual 1019 vars plint bestod av stavlimmat högglanslackat mörkt ädelträ. Toksnygg.

InläggPostat: 17 dec 2011 17:41 

Nåt att beundra och dra kunskaper ifrån!

InläggPostat: 01 feb 2012 20:28 
Användarvisningsbild

Tänkte bara delge en liten uppdatering.
Nu har jag börjat beställa lite grejjor till mirakelmaskinen. Så det rör (snurrar?) på sig!
Jag har ännu inte lagt in några ordrar på de dyra storgrejjorna (arm och pickup), men väl lite nödvändigt småpyssel såsom nya fjädrar och gummibussningar, rem, olja, 5-polig DIN-kontakt och lite annat jox.
Jag håller er uppdaterade om utvecklingen!
/Gurra

InläggPostat: 04 feb 2012 19:14 
Användarvisningsbild

Nu har första paketet anlänt! Tyvärr är ju det här helt i fel ordning, så bara småsaker som inte gör någon större skillnad innan de stora grejjorna är fixade, kan åtgärdas. Jag sätter nog inte igång förrän fler delar har anlänt!

Däremot behöver min td150 lite vård ikväll, då något har hänt med strömbrytarvredet. Symptomet är att det itne går att slå av rotationen. Jag ska i samma veva se om jag kan kalibrera varvtalsreglaget lite, så remmen smiter över på 45varvs-drevet lite smidigare! Jag har ju faktiskt några Maxi jag gillar att spela ibland trots allt.

InläggPostat: 05 feb 2012 11:38 
Användarvisningsbild

Gurra skrev:

Däremot behöver min td150 lite vård ikväll, då något har hänt med strömbrytarvredet. Symptomet är att det itne går att slå av rotationen. Jag ska i samma veva se om jag kan kalibrera varvtalsreglaget lite, så remmen smiter över på 45varvs-drevet lite smidigare! Jag har ju faktiskt några Maxi jag gillar att spela ibland trots allt.

Jag låg på rygg och fixade med det här medan det var melodifestival på TV. Det som hade hänt var att själva strömbrytaren hade vridit sig. Den sitter bara fast med en skruv, så den har möjlighet att rotera. Detta hade hänt med resultatet att excentern som sitter på start/stopp-vredet inte förmådde att operera strömbrytaren.

Vad gäller varvtalsreglaget så var det ganska lätt fixat genom att justera ena motorskruven. Motorn sitter fast med tre skruvar som är placerade symmetriskt kring motorns axel. Den skruven som sitter närmast skivtallrikens lager är fjäderbelastad och med den finjusterar man motorns lutning mot skivspelaren (och även lagertappen i motsvarande grad). Med denna justering kan remmens vilja att byta diameter på motorns trissa påverkas.

Resultatet blev jättebra och jag passade även på att finjustera fjädringen lite. Sedan blev det 45-varvare från Maiden för hela slanten!

InläggPostat: 05 feb 2012 13:01 
Användarvisningsbild

Det var en bra kväll för lågnivåoperationer, hör jag.

Själv så lade jag kvällstid igår på att laga skivspelare medelst avbitartång, lödkolv och komponenter från Clas Ohlson, efter en seriös glappkontakt som slagit ut höger kanal.

Åter till vinyl efter Absence Since 2011.11.27 due to a series of unforseen circumstances.

InläggPostat: 05 feb 2012 13:26 
Användarvisningsbild

Metal Guru skrev:
Åter till vinyl efter Absence Since 2011.11.27 due to a series of unforseen circumstances.

Välkommen åter!

InläggPostat: 10 feb 2012 08:39 
Användarvisningsbild

Nu har de nya fjädrarna och gummibussningarna kommit! Är det dags att sätta igång nu?

InläggPostat: 10 feb 2012 10:11 
Användarvisningsbild

Gurra skrev:
Nu har de nya fjädrarna och gummibussningarna kommit! Är det dags att sätta igång nu?

Ja! ;)

InläggPostat: 29 feb 2012 23:09 
Användarvisningsbild

Hur går det här då?

InläggPostat: 01 mar 2012 08:59 
Användarvisningsbild

Jake skrev:
Hur går det här då?

Det går långsamt! Har varit mycket på jobbet den senaste tiden. Men hur som helst så beställer jag en tonarm nästa vecka, så när den kommer hem så får man lite extra drivkraft också!
Jag har bytt fjädrarna nu i alla fall.
/Gurra

InläggPostat: 01 mar 2012 11:12 
Användarvisningsbild

Tack Jake för att du sparkade igång mig. Jag börjar med lite budget, så jag tänker flytta min befintliga fin-pickup från Regan till LBn. Därför behöver jag en annan pickis till Regan och valet har fallit på den beprövade Audio Technica AT-95. Det finns nämligen att köpa för låga priset 20,3 Euro på tyska Ebay. Sen får vi se vad jag hittar på på pickup-fronten när allt är klart!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa