Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:27

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gurras Stereo
InläggPostat: 05 nov 2007 12:08 
Site Admin
Användarvisningsbild

Nu när Almbo plockat ur tummen så känner jag att det är dags att presentera min stereo också, om någon bryr sig...

Hjärtat i anläggningen är för tillfället en Receiver från Akai. Tung och fin pjäs. Tyvärr är radiodelen i den inte så fantastiskt bra, men jag lyssnar ändå aldrig på radio, så det kan jag leva med!

Bild
Bild
Bild

Denna skickar vidare signalen till mina stolta, rundstrålande burkar från Luxor, SH835.

Bild

Nakna ser de ut så här:

Bild

Och i början på kedjan spelar jag på min Rega Planar 2. Den har den nya motorn och jag ska nog slå till på nytt bakstycke från Mitchell Engineering till tonarmen till julklapp åt mig själv!

Bild
Bild
Bild
(sista bilden lånad från tråden om skivmässan i Solnahallen)

Jag har ju naturligtvis en stereo med modernare grejjor, men det funkar tyvärr inte ust nu i den lite trånga tvåan vi bor i nu, så de står nedpackade i sina kartonger på konoret. Då är det tal om en CD-spelare i form av Audio Analogue Paganini, förstärkare Copland CSA8 och högisar Aurum Cantus Leisure 2SE.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 05 nov 2007 23:01 
Användarvisningsbild

Så ska det se ut! Fina grejor, speciellt gillar jag Luxor-högisarna, dom är riktigt grymma.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 01 feb 2008 00:23 
Site Admin
Användarvisningsbild

Nu har jag fått fart på min Thorens TD150. Den är inte riktigt klar ännu, men den spelar provisoriskt med pickisen från Regan.

Första intrycket är att armen spårar mycket bättre än RB250n. (Jag har satt en Audio Technica AT1100 på Thorensen.)

Inläggsrubrik: Re: Gurras Stereo
InläggPostat: 02 feb 2008 13:18 
Användarvisningsbild

Jag är väldigt svag för den där typen av tunga recievers med front av borstad aluminium - och utan digitala displayer - härligt! :D

Jag har också en Rega Planar 2 som jag som fattig student köpte i födelsedagspresent åt mig själv 1997 efter att ha varit duktig student. Jag är särskilt förtjust i Regas tonarmar. Nu står min Rega kvar i Luleå och samlar damm, men när jag får lite mer plats för den ska jag ta ned den till Estockholmo och kosta på den en upputsning - den skulle behöva ny pickup och ett nytt lock - ett av fästena har gått sönder på det gamla ... men det är ett projekt för framtiden.

http://bjornsblaablogg.blogspot.com/

http://bejisskivhylla.blogspot.com/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 12 feb 2008 17:33 
Site Admin
Användarvisningsbild

Admin skrev:
Nu har jag fått fart på min Thorens TD150. Den är inte riktigt klar ännu, men den spelar provisoriskt med pickisen från Regan.

Första intrycket är att armen spårar mycket bättre än RB250n. (Jag har satt en Audio Technica AT1100 på Thorensen.)

Nu är den klar sånär som en annan pickup och att tallriken ska få sig en till omgång med smärgel och autosol i storsvarven på jobbet. Den ser dock bra nog ut för att kunna visas i offentligt ljus nu, så här kommer tre bilder!

Bild

Bild

Bild

Nå, vad tycks?

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 06 mar 2008 12:05 
Användarvisningsbild

Admin skrev:
Nå, vad tycks?

Extremt vacker spelare! :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 mar 2008 17:19 
Användarvisningsbild

Falkis skrev:

Äh, så jäkla märkvärdig är den väl inte. :evil:

;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 07 mar 2008 17:21 
Site Admin
Användarvisningsbild

P5 skrev:
Falkis skrev:

Äh, så jäkla märkvärdig är den väl inte. :evil:

;)

Nä, allt beror ju på från vilken vinkel man ser den!

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 08 mar 2008 11:12 
Användarvisningsbild

Ursäkta att jag frågar, men behöver man ingen isolering runt pickupanslutningen, på "skorna" kabeln sitter fäst i, som i sin tur sitter runt "pinnarna"?

Jag frågar då jag behöver nya sådana, och funderar på vart man ska köpa dem och hur man går till väga. :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09 mar 2008 19:35 
Användarvisningsbild

Falkis skrev:
Ursäkta att jag frågar, men behöver man ingen isolering runt pickupanslutningen, på "skorna" kabeln sitter fäst i, som i sin tur sitter runt "pinnarna"?

Jag frågar då jag behöver nya sådana, och funderar på vart man ska köpa dem och hur man går till väga. :)

Hej!

Mig veterligen behövs det ingen isolering då de fyra kabelskorna inte kommer i kontakt med varandra (såvida inte stiften i pickupen är kraftigt böjda).

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 09 mar 2008 23:02 
Användarvisningsbild

Tackar för svaret! :)

Vet du någon som säljer dylika, eller måste man skaffa dem från svalander? Jag missänker att 125 kr för fyra småbitar är lite överpris, Rega orginal i all ära. :wink: (Min Luxorspelare kostade mig dito pengar!)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 21 mar 2008 22:14 
Site Admin
Användarvisningsbild

En liten, liten nyhet i hårdvaran, men förmodligen gör den stor skillnad!

Bild

Ser fram mot att komma hem och sätta fast den i samma tillverkares top of the line-arm!

Nu har jag kommit hem för ett bra tag sedan och såklart spelat en hel del på nya puppan. Jävlars vad bra den är! Orkar inte beskriva ljudet mer än så. Så här blev det på skivspelaren och den observante ser även att jag sedan sist fixat lite snyggare fötter till spelaren!

Bild

Och mer i närbild...
Bild

Det är Dylan´s Modern Times som ligger på. Oerhört bra!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 10 aug 2008 17:50 
Användarvisningsbild

Den här tillhör ju egentligen inte min stereo, men det är ändå här den passa in bäst. Min nyinköpta USB-skivspelare. Pickuppen som följde med var sjukt usel, så jag köpte en Ortofon OM-5 istället. Nu har jag möjlighet att uppgradera den till en riktigt bra pickup om andan faller på! Frågan är bara hur nödvändigt det är då tonarmen är rätt rapplig. Jag ska nog modifiera tallriken lite med bitumen också för att få en stabilare gång och en tallrik som inte sjunger som en crash-cymbal när man knackar på den.

Jag återkommer med resultatet senare. Pickup-bytet gjorde susen kan jag i alla fall säga redan nu!

Bild

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 29 aug 2008 21:38 
Användarvisningsbild

Gurra!

Kanske kunde du dämpa tonarmen med några "gummiklämmor" jag har sett såna nånstans, kan bara inte minnas det nu.. :D

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 30 aug 2008 13:04 
Användarvisningsbild

Har du rippat någon skiva med Numarken än? Du kanske kan lägga upp en 30 sek-fil i 320 kbps så får vi höra hur det låter? :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa