Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 2 inlägg ] |
|
| Författare |
Meddelande |
|
abente
|
Inläggsrubrik: Frågor om REGA RP1 Performance... Postat: 18 jul 2011 16:33 |
|
|
|
Hej!
Köpte som sagt en Rega RP1 Performance för några veckor sedan, och efter X antal timmars spelande tycker jag fortfarande inte att hastigheten har satt sej riktigt. Jag har lästa på diverse forums att Regas spelare generellt har en något högre hastighet, för mej verkar det vara tvärt om + att det är lite svajigt. Hur lång tid brukar man säga att det tar å "breaka in" en ny spelare?
Som ni förstått har jag inte grym koll på detta. Har samlat skivor länge men aldrig spelat dom på bra grejor, så första steget uppåt blev denna Rega.
En till fråga: Vad är det värt att uppgradera mot att köpa en ny spelare? Pickupen ska jag uppgradera snart (en Ortofon 2M Blue, funkar det?), många verkar byta ut tallriken till en i akryl eller glas, så också subplattern till en i aluminium. Är det bara slöseri med pengar å göra detta på en RP1?
Tacksam för svar från experter...
/andreas
|
|
| Top |
|
 |
|
Jassamannen
|
Inläggsrubrik: Re: Frågor om REGA RP1 Performance... Postat: 19 jul 2011 15:32 |
|
|
|
Jag kollade hastigheten på min rega men den gick perfekt. Nåja, fram till en två veckor sen när det helt plötsligt tog en evighet för den att komma i gång och när den väl gjorde det var den svajig samt att motorn var så svag att skivtallriken stannade när man la på en lätt rengöringsborste. Det heter från regas hålla att drivremmen bör bytas efter en 2-3 år vilket jag då gjorde utan resultat. Lyfte upp allt och upptäckte att det lilla drivhjulet slirade på den lilla motoraxeln eller vad jag ska kalla den. La i en liten bit papper för att få det lilla hjulet fast på på pinnen och nu går allting bra. Har inte hunnit höra med affären om nytt hjul. Vet inte om det kan vara något liknande för dig men det kan ju vara värt att undersöka. Hör med affären annars. Du har ju garanti kvar så det räcker vad jag tycker mig förstå. Ang pickup så bytte jag upp mig till en Goldring 2100 och jag är ännu jättenöjd. Mycket bättre än OM5 som den kom med. Vet dock inte hur den är i jämförelse med din tilltänkta 2M blue. Annars har det sagts mig att ortofon rent generellt har basigare ljud än t ex Goldring vilket i mitt fall åtminstone stämmer. Fick ett klarare ljud samt att den spårade dubbelt så bra. Nu har jag en Rega p1, alltså föregångaren till din men nåt kanske min lilla historia hjälper ändå.
|
|
| Top |
|
 |
|
Sida 1 av 1
|
[ 2 inlägg ] |
|