Recordnerds

Om skivsamlaren själv får välja!
Aktuellt datum och tid: 19 maj 2012 20:12

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Distorsion
InläggPostat: 16 nov 2011 09:58 

Har nyligen börjat att samla på vinyl skivor. Har dock ett problem med uppspelningen av 90% av skivorna.

På de flesta skivorna får jag väldigt mycket distorsion på sången. Det blir extra markant på sånger som innehåller ord med "t", "f" "s" och "sh".

Har provat olika stift med varierande prisklasser och utspänning, 3-6mV, utan någon större förbättring.

Jag har provat på olika skivspelare, Rega RP1, Numark TT200, Numark TT500 och köpt nålvåg för att få korrekt nåltryck. Pillrat med allehanda inställningar av skivspelarna dock utan lycka.

Har googlat en del, verkar som att många har detta problem.

Spelade in ett litet exempel:

http://bayfiles.com/file/1bU1/ZfYFYi/distorsion.wav

Vad gör man?

Inläggsrubrik: Re: Distorsion
InläggPostat: 16 nov 2011 11:04 
Användarvisningsbild

Knaster skrev:
Har nyligen börjat att samla på vinyl skivor. Har dock ett problem med uppspelningen av 90% av skivorna.

På de flesta skivorna får jag väldigt mycket distorsion på sången. Det blir extra markant på sånger som innehåller ord med "t", "f" "s" och "sh".

Har provat olika stift med varierande prisklasser och utspänning, 3-6mV, utan någon större förbättring.

Jag har provat på olika skivspelare, Rega RP1, Numark TT200, Numark TT500 och köpt nålvåg för att få korrekt nåltryck. Pillrat med allehanda inställningar av skivspelarna dock utan lycka.

Har googlat en del, verkar som att många har detta problem.

Spelade in ett litet exempel:

http://bayfiles.com/file/1bU1/ZfYFYi/distorsion.wav

Vad gör man?

Har du provat med ett annat riaa-steg? Med tanke på allt annat du testat så har jag svårt att se att problemet kan ligga på annan plats än i

skivorna (provat att tvätta? det kan göra underverk). Dessutom så bör du använda nya skivor att testa med eftersom man inte vet hur kvaliteten på begagnad vinyl är. De kan mycket väl knastra/dista pga de är slitna.
    riaa-steget
    förstärkaren
    högtalarna

Uppstår problemet med annan källa, tex CD? Om inte så kan du utesluta fel på förstärkare (annat än phonoingången/riaa-steget) och högtalare.

InläggPostat: 16 nov 2011 12:31 

Har provat på olika stärkare. Rengör skivorna innan spelning med rengöringsmedel köpt hos Svalander.

Har även testat med nya skivor och där är det ibland värre distorsion än på begagnade skivor.

Väldigt underligt. Börjar funderar på om det helt enkelt skall låta så här.

InläggPostat: 16 nov 2011 14:51 
Användarvisningsbild

Knaster skrev:
Har provat på olika stärkare. Rengör skivorna innan spelning med rengöringsmedel köpt hos Svalander.

Har även testat med nya skivor och där är det ibland värre distorsion än på begagnade skivor.

Väldigt underligt. Börjar funderar på om det helt enkelt skall låta så här.

Skall det inte. Fina och välskötta skivor spelade med en tillräckligt bra utrustning ger normalt både knaster och distfri återgivning. Det man får på köpet är ett högre bakgrundsbrus än tex CD.

InläggPostat: 17 nov 2011 02:29 
Användarvisningsbild

Citera:
På de flesta skivorna får jag väldigt mycket distorsion på sången. Det blir extra markant på sånger som innehåller ord med "t", "f" "s" och "sh"
Låter som en felinställd spelare eller möjligen sliten skiva/nål.
Billiga spelare kan ibland vara omöjliga att justera tillräckligt bra, jag minns en Technicsspelare jag hade hemma en i vecka som lät förjä*ligt illa, helt hopplös (och billig) apparat.
Låter det sämst på innerspåren eller är det lika illa över hela skivan?
Citera:
Rega RP1, Numark TT200, Numark TT500
Regan vet jag inte, men Numark är väl typiskt "billigt skräp" som är helt hopplösa att få till vettigt ljud med?

InläggPostat: 17 nov 2011 08:50 

Problemet löst. Fick tips på en annan sida att köpa en pickup med elliptisk nål. Den elliptiska nålen verkar klara av de högre frekvenserna betydligt bättre.

Nu sitter jag här med en arme av överblivna sfäriska.. Tradera nästa.

InläggPostat: 17 nov 2011 08:57 
Användarvisningsbild

Vad bra, igår tänkte jag tipsa om nålslipningen och rekommendera en linjeslipad, för det gjorde susen för mig! Inte så att jag hade stora problem tidigare, men det blev enorm skillnad! Kul att det löste sig trots min saktfärdighet i mitt svar!

Dessutom, välkommen till forumet!
/Gurra

InläggPostat: 17 nov 2011 08:57 
Användarvisningsbild

Vad bra, igår tänkte jag tipsa om nålslipningen och rekommendera en linjeslipad, för det gjorde susen för mig! Inte så att jag hade stora problem tidigare, men det blev enorm skillnad! Kul att det löste sig trots min saktfärdighet i mitt svar!

Dessutom, välkommen till forumet!
/Gurra

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]